Велики рат - Авијација

Србија је Велики рат дочекала са четири авиона, два балона и шест пилота. Први сукоб над Балканом десио се када је аустроугарски пилот пуцао пиштољем у пилота Миодрага Томића. Први српски авион наоружан митраљезом добио је назив ОЛУЈ и њиме је као најуспешнији пилот управљао управо Томић.

На почетку Првог светског рата авиони су у свим земљама коришћени углавном за осматрања, извиђања и помоћне задатке. Нису били наоружани, а пилоти су носили само фото-апарате којима су фотографисали позиције непријатеља. Србија је Велики рат дочекала са четири авиона, два балона и шест пилота.

Забележено је да су приликом једног извиђачког сусрета у ваздуху, српски пилот Миодраг Томић и његов аустроугарски колега чак махнули један другом.

Слађана Зарић, уредница РТС-а и ауторка филма "Век одважних" за Јутарњи програм РТС-а, објашњава како је дошло до првог напада у ваздуху.

"Следећи пут када су аустроугарски пилоти надлетали поново територију Србије, аустроугарски пилот је имао пиштољ и он је пуцао на пилота Томића. Можемо рећи да је управо то пуцање из пиштоља први ваздушни бој који се над територијом Балкана догодио. Говоримо о временском периоду, почетак спетембра 1914", каже Зарићева.

Киша смртоноснох стрелица

Први српски авион наоружан митраљезом, добио је назив ОЛУЈ и њиме је као најуспешнији пилот управљао такође Миодраг Томић. У том периоду, захваљујући помоћи француске Владе, српско ваздухопловство бројало је 12 авиона. Заједно са новим авионима, који су из Француске стигли као помоћ, стигло је и посебно наоружање - челичне игле које су пилоти бацали из ваздуха.

"Те стрелице су у снопу, али приликом бацања, убрзања, земљине теже, тај сноп се распада и  стрелице крећу да лете на све стране. Кажу да је покривеност била 100 метара квадратних и да је забележено да је тако једна стрелица пробила коњаника, коња и забола се у земљу", објашњава Зарићева.

Ко су Црвени барон и циркус?

Прави ваздушни рат одвијао се између 1916. и 1918. Најспецифичније су биле ловачке борбе на западном фронту, које су инспирисале бројне књижевнике и редитеље.

Француски пилот Роланд Гарос измислио је нови начн пуцања из митраљеза између пропелера, а сваки пилот који би оборио бар пет авиона постао би ратни херој. Најуспешнији међу њима, са чак 80 оборених авиона, био је Манфред фон Рихтхофен, познатији као Црвени барон. Управљао је црвеним Фокеровим трокрилцем. У таквим авионима летела је и цела његова јединица коју су звали Циркус.

"Завршио је несрећно, тако што га је у ваздуху оборио један почетник из британског ваздухолповства, који је просто сасвим случајно припуцао на Рихтхофенов авион. Рихтхофен је настрадао. Рекло би се да је то био парадокс Рихтхофенове историјске и ваздухопловне улоге, да га обори један професионалац на почетку каријере", каже историчар Бојан Димитријевић.
 
Српски авиони први транспортују рањенике

У новембру 1915. године, у моменту када се српска војска повлачи према Албанији, наши авиони улазе у историју санитетске авијације. Тада се први пут у свету, за транспорт болесних и рањених користи авион.

После овог повлачења, српска авијација се опорављала на Крфу и тек уз помоћ савезника 1916. створено је јако ваздухопловство, које је на Солунском фронту извело више од 3.000 борбених летова.
 
"Оно што је најбитније јесте да је српска авијатика дала значајан допринос борбама током 1916. и 1917. године и обезбедила нашим трупама сигуран продор у дубину непријатеља према Добром пољу и према Вардару", закључује Димитријевић.

број коментара 14 Пошаљи коментар
(субота, 08. феб 2014, 21:45) - anonymous bg1 [нерегистровани]

a sad....

to je u ono vreme bilo kao da sad imamo satelit...

(субота, 08. феб 2014, 19:28) - anonymous [нерегистровани]

Radomir Raka...

Ja mogu da zamislim samo iznenadjenje nadmocnih pilota kada se avion iz njihovih redova raspao od topovske granate u vazduhu. 60-ak godina pre prvih projektila koji su mogli da naprave takav haos. Jeste da je to bila puka slucajnost, ali ne zaboravimo efekat koji je taj pogodak postigao.

(субота, 08. феб 2014, 18:57) - Патриот [нерегистровани]

Историја се понавља!

"Србија је Велики рат дочекала са четири авиона."
Ипак је истина да се историја понавља. Опет смо на истом нивоу.Једино што смо онда имали и војску...

(субота, 08. феб 2014, 16:57) - anonymous [нерегистровани]

Žrtva

Nije deo Velikog rata, već prvog balkanskog, ali neka se zna da je prva žrtva u istoriji svetskog ratnog vazduhoplovstva bio naš Mihajlo Petrović. Moju generaciju barem tako učili, premda su Britanci osporavali tu informaciju. Poginuo prilikom dejstava iz svoga aviona na položaje Turske vojske prilikom Crnogorskog napada na Skadar. Uzeleteo je bio iz Niša. Inače, vrlo čudna situacija, jer Srbija nije zvanično učestvovala u ovom napadu, zbog Austrougraskog ultimatuma.

(субота, 08. феб 2014, 15:25) - Праведник [нерегистровани]

ПВО

@Мирослав Копривица
Позз за комшију из КГа.
Само да додам да је покојни Рака први човек у свету који је оборио авион са земље и то старомодним артиљеријским топом којег су Срби запленили од турака још 1912. год..

(субота, 08. феб 2014, 15:07) - anonymous [нерегистровани]

avijacija

tad smo imali 4 aviona i sada imamo 4 aviona strašno !!!

(субота, 08. феб 2014, 13:29) - Ikarus [нерегистровани]

Poredjenje 1914-2014.

Tadasnja jako siromasna Srbija je imala sest aviona, a danas lovacka avijacija ima svega tri, neki cak smatraju da nam ni to nije potrebno. Jedna paralela gde smo bili nekada, a gde sada!

(субота, 08. феб 2014, 12:43) - anonymous [нерегистровани]

RE: Baron

Metak koji je izvadjen iz Barona mogao je biti ispaljen i sa zemlje i iz vazduha. Radi se o istoj vrsti municije, tako da nikad nece biti utvrdjeno ko ga je oborio. Istina je da su i jedni i drugi pucali.

(субота, 08. феб 2014, 12:42) - Goran [нерегистровани]

Crveni Baron -smrt

Najnovije istrazivanje koje je obavljeno pokazuje da je Crveni Baron oboren dok je jurio toga nesretnika ali je zasao duboko iznad saveznickih linija. Pogodjen je sa zemlje dok je okretao avion da se vrati i po istrazi je metak koji ga je pogodio ispalio kanadski pesadinac sa svoga polozaja. Ono sto je neverovatno je da je Crveni Baron iako smrtno ranjen uspeo da sleti na poljanu ispod. Vojnici prvi sto su dotrcali do aviona kazu da mu je zadnja rec bila Kaput. Odneseno mu je telo na obdukciju koju su izvrsili Britanski doktori i bili su iznenadjeni kako je uspeo posle toga pogodka da sleti jer uglavnom ne zivis duze od 30 sekundi. Sto je takodje interesantno je da je Crveni Baron sahranjen uz sve vojne pocasti od strane Australijskih, Kanadskih i Britanskih trupa na terenu. Cela nemacka je zalila jer Crveni Baron jeste bio simbol njihove vojne nepobedivosti 6 meseci kasnije nemacka je kapitulirala (potpisala primirje).

(субота, 08. феб 2014, 12:33) - anonymous [нерегистровани]

Stragarac

Ponosni smo na naseg pilota Miodraga Tomica,vrlo brzo imamo u planu i postavljanje spomen ploce ovde u Stragarima.