Čitaj mi!

Deklaracije, sitna slova i šarene laže

Od 2.000 ispitanih proizvoda, svaki sedmi je neispravno deklarisan. Problem je u tome što se nesavesni proizvođači ne kažnjavaju. Najavljeno je usvajanje novog pravilnika o deklarisanju proizvoda koji treba da dovede u red stanje na tržištu.

Ydruženja za zaštitu potrošača upozoravaju da je veliki problem to što je veliki broj proizvoda sa neispravnom deklaracijom.

Upoznavanje sa proizvodom ponekad ume da iznervira potrošača, koji često mora da se pomuči kako bi dobio osnovne informacije o artiklu koji želi da kupi.

Mnogi potrošači kažu da na proizvodima najčešće gledaju rok trajanja. Onima koji gledaju sastav proizvoda smetaju izzetno sitna slova.

"Mora lupa da se uzme da se pročita", kaže jedan sugrađanin.

Iza prevara i obmana stoje, pre svega, proizvođači. Slika na pakovanju i ono što je u njemu često nemaju mnogo veze.

"To se najviše isplati proizvođačima jer koriste trenutno aktuelne stvari, popularne stvari, ono što potrošača navede da nešto kupi. Na primer, imate onaj čaj od brusnice, imate sliku brusnice, sve je u obliku brusnice a imate svega tri odsto arome brusnice u tom čaju, znači nema ni traga od brusnice", rekao je Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Iako je Pravilnik o deklarisanju upakovanih proizvoda usvojen krajem prošle godine, priprema se novi, koji će biti usaglašen sa regulativom Evropske unije. On će omogućiti potrošaču da brzo dođe do informacija koje su za njega najbitnije.

"Biće povećan taj font, tako da neće biti problema pogotovu kod starijeg stanovništva. Alergijske izjave su novina u tom novom pravilniku, to ranije nije bilo korišćeno, prosto da ljudi budu upućeni. Nutritivna svojstva, izvor vitamina i još neke specifičnosti", rekla je Maja Anokić iz Centra za zaštitu potrošača.

Novina je i zahtev koji će udruženja potrošača uputiti nadležnim organima, a to je da svi neispravno deklarisani proizvodi budu povučeni sa tržišta.

Zaštitnici potrošača kažu da ni postojeći pravni okvir nije loš, ali da problem kao po običaju nastaje u primeni propisa. Saglasni su da nijedan pravilnik neće mnogo pomoći ako tržišna i poljoprivredna inspekcija ne sprovode efikasnu kontrolu i kazne nesavesne proizvođače i trgovce.

broj komentara 4 pošalji komentar
(četvrtak, 03. jul 2014, 15:22) - Goran [neregistrovani]

..

Meni u radnju dodje inspektor i na jednoj torbici za digitalni foto-aparat ne nadje deklaraciju - ona nalepnica, zemlja porekla, uvoznik itd, itd... Dzaba sto je ta roba uzeta legalno od uvoznika-distributera, sto ja nisam odgovoran... On nece da pogleda u moje papire, vidi koja to firma pusta takvu robu u promet i obrati se njima. Kaze - ma uzmi nalepnicu, odstampaj nesto. Ja kazem da i ne znam koja je zemlja porekla, recimo a kamoli nesto drugo. Opet kaze, kao da je to vazno, odstampaj, zalepi, pa kad zavrsis, javi da napravimo zapisnik da si otklonio nepravilnosti. Uradio sam to a on mi je ipak naplatio kaznu. Nije motiv zastita potrosaca... bar inspektori ne misle o tome.

(četvrtak, 03. jul 2014, 13:06) - anonymous [neregistrovani]

A u cijem je to sve interesu?

Da je "drzava" htela da uredi tu oblast, bila bi uredjens. Jos jedno dostignuce zute demokratije.

(četvrtak, 03. jul 2014, 12:57) - anonymous [neregistrovani]

novi pravilnik

apsolutno sam saglasan da je vazno primenjivati postojeci pravilnik. Ako je on los treba raditi na izmenama I kada se one usvoje pocinje primena novog pravilnika. Ovako je samo zamajavanje naroda da se kao nesto radi u njegovu korist a za to vreme prolazi svasta I gomila partijski uposljenih inspektora I dalje sedi po kaficima cekajuci na novi pravilnik. Ako nema zakona po kome rade netreba ni da budu uposljeni.

(četvrtak, 03. jul 2014, 10:08) - SRB-in [neregistrovani]

made in Srbija

A "domaci" proizvodi ciji su sastojci/sirovine od kojih su napravljeni 100% uvozni (citaj: Kineski) ?!?
Primer: kecap i majonez, paradajz baza se uvozi iz Kine, a kod nas se samo preradjuje i pakuje; jaja u prahu se takodje uvoze iz Kine i od njih se pravi majonez "proizveden u Srbiji" ?!?