Otkazi, stezanje kaiša, promena planova – imaju li avio-kompanije snage da ponovo rašire krila

U većini zemalja popuštaju mere zbog pandemije koronavirusa, a to se polako odražava i na putnički avio-saobraćaj. Tokom prethodnih meseci većina kompanija je potpuno obustavila letove i prizemljila avione. Sada traže pomoć od država da bi lakše podneli gubitke. Kompanije polako počinju ponovo da lete i svakim danom šire spisak destinacija.

Mere kojima su se države borile protiv koronavirusa u većini zemalja popuštaju. Jedan od dobrih pokazatelja povratka u normalne životne tokove biće i brzina oporavka avio-sabraćaja. 

Avio-kompanije su među ekonomski najpogođenijima i na početku krize izrazile su zabrinutost za svoju sudbinu. Nikima su države obećale pomoć a neke teško da će opstati. Ipak, prethodnih nedelja sve više kompanija i aerodroma počelo je da radi uz preventivne mere. 

Podatak koji bi mogao da ohrabri saopštila je Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (IATA). Objavljeno je da je globalni putnički avio-saobraćaj porastao u maju za 30 odsto sa izuzetno niskog aprilskog nivoa.

Ovakvom porastu je, kako se objašnjava, doprinelo to što su avio-kompanije snizile cene karata u domaćem saobraćaju u proseku za 23 odsto, kako bi podstakle ljude da se vrate putovanjima avionom. 

"Avio-prevoznicima je zbog krize preko potreba gotovina i žele da podstaknu putnike na kupovinu karata nudeći nisku cenu", rekao je glavni ekonomista IATA Brajan Pirs tokom onlajn prezentacije.

Među kompanijama koje su dobile pomoć države je čuvena nemačka "Lufthanza". Tokom pandemije, nemački gigant je otpustio hiljade radnika. 

Sada se traže načini na koje će "Lufthanza" da vrati zajam državi od pozamašnih devet milijardi evra. 

U prvom kvartalu ove godine, nemački avio-prevoznik je zabeležio gubitak od 2,1 milijardu evra. To će biti teško nadoknaditi. 

Generalni direktor Karsten Špor je rekao da će kompanija morati da preduzme mere restrukturiranja. Najavio je i nova otpuštanja.

Mnoge kompanije su u sličnim problemima, ali nisu dobile toliku pomoć od države. Primera radi, grupa prevoznika u kojoj su "Svis", "Ostrijan erlajns" i "Brisel erlajns" ima značajan pad zarade i počela je razgovore sa predstavnicima sindikata o smanjenju troškova.  

Nisu poštećene niskobudžetne kompanije kao što su "Vizer" i "Rajaner". Ipak, "Rajaner" planira da ponovo uspostavi 40 odsto mreže u letnjim mesecima. 

Situaciju na globalnom tržištu dodatno komplikuje u odluka američke administracije da zabrani kineskim prevoznicima da lete u Sjedinjene Države, počevši od 16. juna.