Онлајн куповина хране од априла скочила за 200 одсто, број приговора на робу за 30

У Србији се од априла ове године онлајн куповина хране повећала за 200 одсто, одеће за 100 одсто, а техничких уређаја и рачунарске опреме за 50 одсто, кажу у Министарству трговине, туризма и телекомуникација. Истовремено, за око 30 одсто порастао је и број приговора потрошача о начину остваривања њихових права.

Државна секретарка у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић рекла је за Танјуг да су током ванредног стања због пандемије поштански оператори забележили раст броја пошиљки, односно достава робе купљене путем е-трговине за 40 одсто, док су трговци бележили раст е-трговине од 50 одсто до чак 300 одсто.

"И након укидања ванредног стања поштански оператори бележе још већи раст од 50 одсто до 100 одсто, док већина трговаца бележи раст у просеку око 100 одсто, према подацима е-комерц Асоцијације Србије", рекла је Матић.

Очекује да ће раст е-трговине бити настављен како захваљујући већ редовним е-купцима, тако и појављивањем нових купаца који се сада упознају са сигурношћу и квалитетом онлајн трговине, али и трговцима који све више отварају онлајн канале продаје.

Технички уређаји и рачунарска опрема су одувек најтраженија роба у електронској трговини, али у време епидемије вируса корона, наводи Матићева, та ситуација се променила, па су грађани онлајн највише куповали храну и одећу.

У априлу се, каже Матићева, десио екстремни пораст електронске трговине, велики број људи је први пут пробао да купује онлајн и открио све бенефите куповине без одласка у продавницу, али и наводи да раст електронске трговине прати и повећан број приговора потрошача о начину остваривања њихових права, и то око 30 одсто.

Најчешће жалбе на саобразност робе, гаранцију, рок испоруке 

Матићева је рекла да се грађани најчешће жале по основу несаобразности робе, издатих гаранција, рока испоруке, повраћаја новца и слично.

Навела је да нови Закон о заштити потрошача јасно дефинише права потрошача из уговора на даљину, односно у оквиру онлајн куповине, као и обавезе трговца о предуговорном информисању, извршењу и року испоруке, и праву потрошача на одустанак од уговора у року од 14 дана без навођења разлога, те обавезе трговца у тим случајевима.

"Међутим, важно је напоменути да се ова права могу остварити само уколико потрошачи купују код регистрованих трговаца, што је и главни услов за безбедну и сигурну онлајн куповину", наглашава Матићева.

Додаје да је једна од бројних активности Министарства која се односи на јачање поверења грађана у е-трговину и објављивање водича за е-трговину.

Навела је да су ти водичи у сарадњи са УСАИД-ом објављени на онлајн платформи "Паметно и безбедно", на адреси pametnoibezbedno.gov.rs/vodic-navigator и да они пружају све неопходне информације и савете који отклањају сумње и безбедносне замке онлајн трговине.

"Између осталог, упућују грађане на неопходне кораке приликом овог вида куповине, као што су провера продаваца, услова куповине, заштита дигиталних уређаја, чување података", рекла је Матић.

Пораст динарских е-трансакција 

Водичи, како је објаснила, пружају и практична упутства о начинима онлајн плаћања, али и конкретна објашњења о правима потрошача, односно обавезама трговаца, који су регулисани новим Законом о трговини и изменама и допунама Закона о електронској трговини.

Водичи подсећају и на могућност да се грађани у року од 14 дана предомисле и врате робу уз повраћај новца, каже Матић и наводи да Министарство тренутно ради на доношењу водича за е-трговце и њихово објављивање се може очекивати у трећем кварталу ове године.

Паралелно са овим активностима, додаје Матићева, спроводи се јавна едукативна кампању у области е-трговине.

Раст електронске трговине у Србији бележи се од почетка године, и пре увођења ванредног стања, а према подацима Народне банке Србије у првом кварталу ове године број динарских е-трансакција картицама и е-новцем бележи раст за 82,19 одсто у односу на исти период 2019. године.