Читај ми!

Извештаји о удесу хеликоптера, примарна одговорност на члановима посаде

Одговорност за удес војног ваздухоплова примарно је на члановима посаде хеликоптера XТ-48, објавило је Више јавно тужилаштво. Постоји сумња да део одговорности сноси и један број припадника Војске Србије, као и цивилна лица, сматра Тужилаштво. Објављени извештаји комисија које су формирали начелник Генералштаба и командант РВ и ПВО.

Више јавно тужилаштво објавило је почетна сазнања у вези са истрагом о паду војног хеликоптера 13. марта, када је страдало седам особа. Министарство одбране Србије је објавило извештаје обе комисије које су се бавиле овом трагедијом.

Извештај Комисије коју је формирао начелник Генералштаба Војске Србије 

Извештај стручне комисије коју је формирао командант РВ и ПВО 

У саопштењу Тужилаштва се наводи да се "у овој фази утврђивања чињеница и околности под којима се догодила несрећа дошло до почетних сазнања".

Истиче се да је одговорност за удес војног ваздухоплова примарно на члановима посаде хеликоптера XТ-48. Такође се наводи да постоје основи сумње да део одговорности сноси и један број активних припадника Војске Србије.

Постоје и индиције за евентуалну одговорност и одређеног броја цивилних лица.

Тужилаштво је дошло до сазнања на основу налаза и мишљења Комисије за испитивање узрока удеса војног ваздухоплова и осталих прибављених исправа и докумената у вези са удесом.

Тужилаштво саопштава да ће спровести истражне радње против одређеног броја лица у циљу потпуног утврђивања свих релевантних чињеница у вези са конкретним догађајем.

"Уједно Вас обавештавамо да је Више јавно тужилаштво у Београду сагласно са Министарством одбране да податке садржане у сачињеним извештајима учине доступним јавности", саопштило је Више јавно тужилаштво у Београду.

Објављени извештаји војних комисија 

Министарство одбране Србије објавило је, затим, Извештај комисије коју је формирао начелник Генералштаба Војске Србије, као и Извештај комисије коју је формирао командант РВ и ПВО.

У закључцима првог извештаја се наводи да је "у најбољој намери да се спаси живот петодневне бебе из Новог Пазара дошло до одређених пропуста у реализацији прописаних процедура током извршења задатка".

Комисија закључује и да постоје елементи одговорности војне организације у припреми и извршењу задатка дежурне екипе. Истиче се да пропусти, наведени у извештају, нису непосредно проузроковали настанак ванредног догађаја, удес хеликоптера ХТ-48.

Комисија предлаже и да се покрене поступак за утврђивање одговорности за генерал-мајора Ранка Живака, бригадног генерала Предрага Бандића, команданта 204. ваздухопловне бригаде, пуковника Љубомира Јосифовића и пуковника Гордана Павловића.

Комисија коју је формирао командант РВ и ПВО закључила је да је "људски фактор" основни узрок удеса,  који се "огледа у неадекватном управљању ваздухопловом у сложеним метеоролошким условима".

"Посада је највероватније доживела просторну дезоријентацију као последицу замора, емоционалне пренапрегнутости и компромитованом функцијом пажње, услед чега не успева да одреди положај ваздухоплова у простору помоћу инструмената. Присуство алкохола код вође посаде и летача техничара појачава претходне манифестације", наводи се у извештају комисије коју је формирао командант РВ и ПВО.

РТС је претходно незванично сазнао да у извештају техничке комисије пише да је обдукциони налаз показао да је пилот Омер Мехић имао 0,68 промила алкохола у крви, и 1,3 промила у урину. Пре уласка у хеликоптер, незванично сазнајемо, није урађен алко-тест, иако је то предвиђено пре сваког лета.

У извештају се наводи и да је пре полетања хеликоптера генерал Предраг Бандић, у складу са процедурама информисао здружену оперативну команду која је потом информисала начелника Генералштаба Љубишу Диковића – он је у року од шест минута могао да спречи полетање, промени параметре лета или да зелено светло за полетање.

Војни хеликоптер је пао у Сурчину 13. марта увече, кад је погинуло свих седам особа које су се налазиле у летелици: четири војна члана посаде, два здравствена радника и беба којој је требало да буде указана помоћ.

Извештаји војних комисија објављени су на сајту Министарства одбране Србије

број коментара 6 Пошаљи коментар
(субота, 04. апр 2015, 20:19) - Goran [нерегистровани]

Pad helikoptera

Ne razumem zasto osudjujete ljude,trazite odgovornost od Bandica.Pa dà nisu krenuli po dete opet bi neko odgovarao i opet bi se politicki prepucavali.Ljudi su nastradali nazalost,treba da se sve smiri i pomogne porodicama ljudi koji su dali zivote.

(субота, 04. апр 2015, 14:51) - anonymous [нерегистровани]

????

zasto nije uzleteo po danu??? Jel znas ti druze o cemu je rec uopste?

(петак, 03. апр 2015, 22:15) - Strasno [нерегистровани]

U pravu ste

U pravu ste. Ljudi, pročitajte izveštaje. I bez poznavanja vojnih skraćenica i drugih stručnih termina shvatićete - Bandić je ministru rekao da postoje minimalni tehnički uslovi ali da sve drugo nije po proceduri. A ministar je na to rekao da je urgentno i da krenu. Pa Bandić je vojnik i mora da služa nadređenog!
Drugo, Mehić je insistirao da ide na VMA. Kontrola leta mu je rekla da je na "Tesli" obezbeđen medicinski prijem deteta. I onda je pokušavao da se spusti na Teslu. Pokoj mu duši.

(петак, 03. апр 2015, 20:33) - anonymous [нерегистровани]

Neka vam je laka ova teška zemlja!

A nije bio pod alkoholom u Feketiću, Obrenovcu, Krupnju?!

(петак, 03. апр 2015, 15:27) - anonymous [нерегистровани]

Одг. Коментар

У ваздухопловству постоје врло стриктне процедуре. У случају несреће свако одступање од процедура аутоматски вуче кривичну одговорност.Временски услови, односно временска прогноза строго су дефинисани, баш као и минимални услови за лет.Ако ти минимални услови нису испуњени онда се лет отказује.У случају да та процедура није испоштована - следи кривична одговорност.

(петак, 03. апр 2015, 15:17) - Nenad H [нерегистровани]

Komentar

Tesko je vreme bilo te noci,magla kisa,slaba orijentacija ali postavljam pitanje zasto taj helikopter nije uzlateo po danu kad je vidljivost veca.Imali su piloti veliko srce i hteli su bebu da odvezu na hitno lecenje.Kazu,helikopter je bio star ali ispravan posada iskusna i ne moze biti bolja i opet se desio udes.Zao je coveku ali nekad i pored najbolje volje stvari ne idu glatko i lako