Читај ми!

Gubitak struje, dva minuta za reakciju i srušeni simbol grada – kako je sprečena veća tragedija u Baltimoru

Četiri minuta prošlo je od trenutka kada je na brodu "Dali" nestala struja do sudara sa nosećim stubom mosta "Frensis Skot Ki" u Baltimoru nakon čega se srušila njegova konstrukcija. Posada broda je dva minuta pre udara obavestila da će doći do nesreće, čime je izbegnuta veća tragedija, jer su blokirani prilazi mostu. Potraga za šestoricom radnika koji su u trenutku incidenta izvodili radove na konstrukciji se obustavlja, a istraga šta se tačno dogodilo na plovilu je u toku. Predsednik SAD Džozef Bajden obećao je brzu obnovu mosta, dok stručnjaci predviđaju ekonomske posledice zbog zastoja u jednoj od najvećih luka na istočnoj obali SAD.

Губитак струје, два минута за реакцију и срушени симбол града – како је спречена већа трагедија у Балтимору Губитак струје, два минута за реакцију и срушени симбол града – како је спречена већа трагедија у Балтимору

Veliki teretni brod "Dali" tek je isplovio iz baltimorske luke na ruti ka Kolombu i Šri Lanki gde je trebalo da istovari skoro 3.000 kontejnera robe, kada je na prvom zaokretu ka Atlantskom okeanu izgubio struju.

Indijska 22-člana posada nije ni shvatila u čemu je kvar, a pramac skoro 300 metara dugačkog plovila, koji može da ponese i do 115.000 tona, već je bio usmeren na jedan od nosećih stubova kultnog baltimorskog mosta "Frensis Skot Ki".

Četiri minuta

U 01.25 posle ponoći prema lokalnom vremenu, elektronika na "Daliju" je bila van funkcije, što je značilo da su i motori ostali bez snage, a kapetan posade je, kako je navedeno u preliminarnom izveštaju o nesreći, bezuspešno menjao naređenja u očajničkom pokušaju da reši problem i povrati snagu motora.

"Najpre sam naredio da kormilo usmerimo ulevo, pa da bacimo sidro kako se desni kraj ne bi zaneo. Pretpostavljam da su se aktivirali i generatori za hitni slučaj, ali do udara u most nismo uspeli da pokrenemo motore", navodi se u izjavi kapetana.

Posada je shvatila da je sudar neizbežan i u 01.27 o dešavanjima obavestila nadležne službe Baltimora, tražeći pomoć.

"Mostu se približava brod koji je izgubio kontrolu", začuo se glas zaposlenog u Upravi za saobraćaj Merilenda preko internog komunikacionog sistema.

"Dok situacija ne bude pod kontrolom, moramo da zaustavimo rečni i drumski saobraćaj oko mosta, i na njemu", nastavio je u istom tonu.

Policija je u dva minuta razmaka od upozorenja do udarca u betonsku konstrukciju mosta uspela da blokira prilaze, pa je izbegnuta mnogo veća tragedija, zbog čega je i guverner Merilenda Ves Mur kasnije zahvalio posadi "Dalija".

"Oni su zbog brze reakcije pravi heroji", naveo je Mur u obraćanju medijima.

Ipak, na mostu je u trenutku nesreće bilo najmanje osmoro radnika koji su popravljali rupe na putu, kao i nekoliko vozila, kada je brod u 01.29 udario u stub

Hladna voda Patapska i male šanse da su nestali radnici preživeli

Veći deo 2,6 kilometara dugačkog mosta za samo nekoliko sekundi survao se u vodu hladne i nemirne reke Patapsko.

Policija i vatrogasci su sat vremena nakon nesreće iz reke, čija temperatura je bila oko osam stepeni Celzijusovih, izvukli dve osobe, od kojih je jedna zadržana na bolničkom lečenju i u teškom je stanju.

Za još šestoricom radnika nastavilo je da se traga, ali se dan nakon nesreće pretpostavlja da su se utopili s obzirom na to koliko je vremena prošlo od incidenta i hladnoću vode.

Američka obalska straža je i saopštila da su muškarci za kojima se traga verovatno mrtvi i da namerava da obustavi masovnu potragu, dok su lokalni mediji izvestili da su nestali državljani Meksika, Gvatemale, Hondurasa i Salvadora.

Sonari su detektovali i automobile pod vodom, ali se pretpostavlja da u njima nije bilo ljudi i da su u pitanju parkirana vozila radnika.

Sa druge strane, nijedan član posade nije pretrpeo teže povrede.

Simbol Baltimora i Bajdenovo sećanje

Most "Frensis Skot Ki" otvoren je 23. marta 1977. godine, pre 47 godina, pre nego što je njegov najveći deo 26. marta potonuo u Patapsko. 

Predstavlja "žilu kucavicu" baltimorske obilaznice na putu od Njujorka i Filadelfije ka Vašingtonu i jedan je od simbola grada.

"Svakog dana najmanje 30.000 vozila prođe ovim mostom. Čuti vest da se most srušio je srceparajuće. Sada o njemu pričamo samo u kontekstu toga da je bio tu 47 godina", istakao je guverner Mur u emotivnom obraćanju.

Predsednik Sjedinjenih Država Džozef Bajden se u obraćanju iz Bele kuće prisetio da je "bezbroj puta" prelazio most dok je kao senator iz Delavera putovao u Vašington.

"Pomerićemo nebo i zemlju kako bismo popravili i ponovo osposobili most", naveo je Bajden.

Luka u Baltimoru i ekonomske posledice zastoja 

Dok zvanična pretraga teško pristupačnog terena još nije okončana, a nastavlja se i istraga o tome šta je sve na brodu krenulo po zlu, američki mediji i ekonomski stručnjaci su upozorili da bi incident značajno mogao da ugrozi poslovanje luke u Baltimoru, jedne od najprometnijih na istočnoj oblali SAD.

Senator Merilenda Ben Kardin već je upozorio na ekonomske posledice zatvaranja plovnog puta luke koja je čvorište nekoliko privrednih sektora – od industrije čelika i aluminijuma, do opreme za poljoprivredu i delova za automobile kompanija "Dženeral motors" i "Honda".

Samo prošle godine, distribuirani su delovi za najmanje 750.000 vozila, pokazuju podaci lučke administracije Merilenda.

Takođe, zastoj u Baltimoru opteretiće druge značajne luke istočne obale – u Filadelfiji i Norfolku.

Značaj same luke istakao je i američki šef države.

"Koristićemo federalna sredstva kako bismo što pre i bolje reagovali na ovu hitnu situciju. Moramo da pokrenemo luku. Od nje zavisi 15.000 radnih mesta u Americi", naveo je Bajden, dok je guverner Mur upozorio da će "proces oporavka" biti dugotrajan.

"Ukleta" istorija broda "Dali" i kompanije u čijem je vlasništvu

Brod "Dali" plovio je pod zastavom Singapura i upravom kompanije "Synergy Marine Group", čija je posada, baš na ovom brodu, već učestvovala u incidentu kod luke u belgijskom Antverpenu 2016. godine.

U toj nesreći nije bilo povređenih, niti značajne materijalne štete.

Ipak, brodovi kojima upravlja "Sinergy Marine Group" bili su umešani u najmanje tri smrtonosna incidenta od 2018, preneo je Si-En-En.

четвртак, 28. август 2025.
23° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом