Да ли учење може да буде игра?

Децу треба да научимо да мисле, а не да уче напамет. Способности мозга и когнитивног мишљења могу се повећати ако одлучимо да променимо рутину, навике и почнемо да обраћамо пажњу на одређене ствари које ће нам помоћи да изоштримо свој ум.

Данас живот брзо тече и на Форбсовој листи најтраженијих занимања налази се осам професија које нису постојале пре десет година. Др Ранко Рајовић, специјалиста интерне медицине, магистар неуроендокринологије, са докторатом неурофизиологије, бавио се даровитом децом унутар Менсе Србије, чији је и оснивач. Одржао је веома занимљиво и посећено предавање у Средњој школи Архимед у Београду. Том приликом је за Портал РТС-а говорио о програму којим помаже деци да стекну функционално знање.

Како је све почело?

‒ Евидентно је да за даровиту децу нема креативних програма, као и да многа медицинска открића немају практичну употребу, нарочито из неуронаука. Схвативши то, почео сам да повезујем неуронауке и педагогију и тако је програм почео да се развија. Коаутор програма је Урош Петровић (дечји писац). Преко Савеза учитеља Србије програм смо акредитовали преко Министарства и већ десет година примењује се у свим школама и вртићима у Србији.

Како је сарадња с УНИЦЕФ-ом утицала на ваш рад?

‒ Од УНИЦЕФ-а сам добио позив да осмислим и промовишем ову врсту образовних програма, а када сам завршио докторат из неурофизиологије, добио сам катедру на Педагошком факултету, где предајем неуронауке у образовању и васпитању, и тиме сам се потпуно посветио овом програму.
У почетку је програм био намењен само даровитој деци, да би касније део активности био примењен у вртићима и школама. Програм се примењује у више од двадесет држава Европе.

Можете ли нам нешто више рећи о НТЦ програму учења?

‒ НТЦ програм је начин размишљања који подстиче развој креативности; повезују се информације, развија се функционално знање, што је циљ сваке државе ‒ да деца мисле, повезују, дају нове идеје и развијају креативност.
Деца у школи показују мањак концентрације, не могу да седе, не могу да пишу, моторички су слаба, а то је све израженије с уписом нових генерација. И студије и статистике указују да је у последњих десет година свака генерација мало слабија, и то у сегментима моторике, општега знања, пада концентрације, а речник је све сиромашнији. Ту је основно питање: ако је нама свака нова генерација све слабија и слабија, а ми и даље користимо исте методе, да ли ће нове генерације постати боље? Наравно да неће, а то значи да морамо да мењамо методе.

Родитељство је озбиљан задатак. У ком периоду је посебно важно радити са децом на развоју њихових способности?

‒ Родитељи често кажу да је школа крива, а овај проблем је настао пре школе у периоду развоја мозга, па је неопходно и медијски едуковати родитеље. Промене окружења су јако брзе, утичу на развој мозга и родитељи морају бити свесни да је првих пет-шест година у раду са децом кључно за њихов будући нормалан биолошки развој.
Радимо са децом од четири до дванаест година, а едукујемо и родитеље чија деца имају до три године. У последње време све чешће нас зову гимназије и факултети, али и велике фирме, јер је реч о начину размишљања, развоју кративности.

Програм је иновативан и подразумева мултидисциплинарни приступ учењу. Наш тим има психологе, педагоге, лекаре, дефектологе, учитеље, и то је прави циљани тимски рад, са иновативним програмима где користимо сва знања да бисмо помогли деци. Окружење се брзо мења и јављају се проблеми који нису постојали пре пет или десет година. Зато морамо брзо да реагујемо и да у односу на промену окружења и технологија предвиђамо који проблем може да се појави те да га унапред спречавамо, а не да лечимо последице.

Како можемо да побољшамо дечју пажњу? 

‒ Деца све информације око себе примају, јер је мозак тако научио, и данас се не учи онако како смо ми учили. Зато се примењују нове методе учења и важно је било да вратимо игре за дубоку пажњу. У оквиру пројекта „Еразмус плус" направили смо игру Без страха до шаха, која држи пажњу по сат времена и тематски окупира мозак, а деца док играју не мисле на мобилне телефоне. Ту су и игре Не љути се човече, таблић, јамб, шах, све игре за дубоку пажњу.
И за крај, напоменуо бих да је уз развој функционалног знања, циљ програма и да кроз наше методе дете мисли да се игра. Ова методологија је лако применљива, чак и за тешке предмете. Добили смо метод који личи на игру, а у ствари једини мотив за дете је игра. Мислим да школа мора постати интересантнија деци ‒ да тако можемо да победимо видео-игрице, компјутере и извучемо децу из тог виртуелног света. Да то што науче остане трајно и да развијају способности које ће им требати у будућности, а то је повезивање информација и функционално знање.

На веб-сајту ntcucenje.com сви текстови су бесплатни.

 

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 23. април 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво