петак, 15.03.2024, 15:30 -> 15:45
Извор: ПР
Pet stvari koje treba da znate o mamografiji
Čak 4.400 žena godišnje sazna da boluje od raka dojke, a 1.600 izgubi bitku za život. Reč je o najčešćem malignom tumoru kod žena u Srbiji. Iako su brojke alarmantne, značaj preventivnih pregleda mnoge žene i dalje zanemaruju. U 90 odsto slučajeva rak dojke je izlečiv - ako se otkrije na vreme. Mamograf u tome ima značajnu ulogu.
Zašto je važan mamograf
Mamografskim pregledom se tumor na dojci može otkriti u ranoj fazi, često i pre nego što postane opipljiv ili se jave prvi simptomi. To znatno povećava šanse za uspešno izlečenje. Ukoliko se otkrije na vreme, rak dojke je izlečiv u čak 90 odsto slučajeva.
Ko treba da ide na mamograf
Pregledi mogu biti dijagnostički - kada se na dojci uoče sumnjive promene, i skrining, odnosno preventivni pregledi - kod žena koje nemaju nikakve simptome.
Redovan pregled mamografom preporučuje se ženama starosti od 45 do 69 godina, kao i ženama starijim od 40 godina koje u porodici imaju rođaku koja je obolela ili lečena od raka dojke.
Kako izgleda pregled
Reč je o rentgenskom snimanju, pri kojem pacijentke postave dojke na ravnu ploču. Dojke se lagano pritiskaju paralelnom pločom, kako bi se tkivo izravnalo. Metoda važi za bezbolnu, ali žene kažu da pregled nekad može biti nelagodan, posebno ukoliko su dojke osetljive zbog blizine ciklusa.
Koliko često ići na pregled
Sa mamografskim pregledima bi trebalo početi između 40. i 50. godine, u zavisnosti od nivoa rizika i procene lekara.
Preporuka je da se pregled obavlja na svake dve godine. Lekar može da preporuči da to bude i češće, ukoliko postoji povećan rizik od obolevanja.
"Ne gledaj u šolju, pregledaj se!"
Kako bi se pojačala svest o važnosti preventivnih mamografskih pregleda, "Grand kafa" već četvrtu godinu zaredom organizuje kampanju pod nazivom "Hajde da imamo vremena za pregled".
Ova inicijativa, vođena u saradnji sa Institutom za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut", Ministarstvom zdravlja i Fondom B92, nosi snažnu poruku: "Ne gledaj u šolju, pregledaj se!".
Kampanja ima za cilj da motiviše žene da uzmu aktivnu ulogu u očuvanju svog zdravlja kroz redovne mamografske preglede.
Zahvaljujući ovoj inicijativi, više od 33.000 žena širom Srbije iskoristilo je mogućnost besplatnog mamografskog pregleda, čime je dodatno potvrđen značaj i efikasnost ove preventivne mere.
Poruka kampanje "Ne gledaj u šolju, pregledaj se!" simbolično poziva na akciju, naglašavajući da se u šoljici kafe može pronaći trenutak za uživanje, ali pravi mir dolazi sa saznanjem da smo učinili sve što je u našoj moći da čuvamo svoje zdravlje.
Redovni mamografski pregledi su ključni za rano otkrivanje raka dojke i predstavljaju investiciju u budućnost svake žene.
Коментари