Savremena srpska muzika

Dela Dejana Despića

Ovaj kompozitor, muzički pisac, teoretičar i pedagog, rođen 1930. godine studirao je kompoziciju u klasi Marka Tajčevića, a dirigovanje u klasi Mihaila Vukdragovića na Muzičkoj akademiji u Beogradu. Diplomirao je na oba odseka 1955. godine, da bi potom predavao teorijske predmete u Muzičkoj školi „Mokranjac", a od 1965. godine i na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Godine 1985. izabran je za dopisnog, a 1994. za redovnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti, gde je do 2011. bio aktivan kao sekretar Odeljenja likovne i muzičke umetnosti.

Komponovao je više od 140 muzičkih dela raznih vrsta - pretežno solističkih, kamernih i koncertantnih, za koja je dobio dvadeset sedam nagrada, uključujući one Udruženja i Saveza kompozitora, radio stanica, raznih festivala i tribina. Despić je i autor naučno-teorijskih radova i brojnih srednjoškolskih i univerzitetskih udžbenika.

Muzički jezik Dejana Despića ukotvljen je u neoklasičnom diskursu, koji se neprekidno menja, često interpretirajući neke od savremenih muzičkih fenomena. Tako se u njegovim delima iz osamdesetih i devedesetih godina pojavljuju diskretni postmodernistički impulsi, koji donose delimičnu promenu kompoziciono-tehničke procedure unutar postojećeg Despićevog muzičkog univerzuma.

Prošle godine, Dejan Despić je dobio Mokranječvu nagradu za svoju operu Pop Ćira i pop Spira, opus 220, prvo delo ovog žanra u izuzetno obimnom opusu autora. U obrazloženju nagrade, članice žirija, muzikološkinje Ivana Miladinović-Prica i Ksenija Stevanović navele su sledeće: „U skromnoj tradiciji srpske (komične) opere, retko se posezalo i za velikim komediografskim uzorima iz naše književnosti što Despić čini. Sremčev mikrokosmos, banatsko selo s kraja XIX veka u kome se sudaraju i prepliću kulture, generacije, tradicionalne i modernističke vrednosti, svojom transpozicijom na opersku pozornicu, postaje ogledalo i našeg vremena i prostora, potvrđujući svevremenu aktuelnost ovog dela, ali i reprodukujući jednu vrstu geografsko-kulturalnih stereotipa, koji su zahvalni izvor komičke igre. Koristeći svoj pregledni, neoklasičarski muzički jezik briljantne stilistike, Despić za nas sada i ovde oživljava originalni Sremčev humor u scenski uzbudljivom i živopisnom prikazu života vojvođanske provincije pre više od jednog veka. U tom pogledu, ovo delo otkriva jednog nenadanog preteču, operu Falstaf Đuzepa Verdija. Slično kao što je i Verdiju bilo potrebno da napuni osamdeset godina kako bi stvorio svoj komični dragulj, tako je i Despićevo zrenje do opere trajalo punih osam decenija, a krunisano je delom komičnog žanra."

Urednica emisije Ivana Neimarević



Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се