Majstori baroka

Trio sonate pre Arkanđela Korelija

Sedmanesti vek bio je jedan od najuzbudljivijih perioda u razvoju umetnosti u Rimu. Naime, kontra-reformacija donela je slobodu progresivnim strujama katoličke crkve, te kulturna i umetnička elita postaje uključena u realizaciju reformatorskog programa. Dok je u imperijalističkim državama besneo rat, u Rimu su se stvarale nove umetničke prakse te ovaj grad postaje središte stvaralačkih aktivnosti, među kojima je muzika bila od primarne važnosti u kontekstu uspostavljanja obnovljene crkvene vlasti. Kompozitori, sa jedne strane, počinju da pišu dela koja su definisala nove liturgijske forme poput oratorijuma, a sa druge strane, instrumentalne kompozicije se sve više udaljavaju od liturgijskog ili drugog specifičnog konteksta, nastavljajući put razvoja apsolutne muzike. Značajne korake u ovom pravcu napravili su već na početku 17. veka Johan Hijeronimus Kapsberger i Đirolamo Freskobaldi. Nešto kasnije, kompozitor i virtuoz na lauti Lelio Kolista, bio je među prvim autorima koji je najveći deo svog stvaralaštva posvetio formi trio sonate, komponujući instrumentalna dela u četiri, pet ili šest stavova i nazivajući ih simfonije. Premda on nije stvorio ovu formu, Kolista je postavio nove standarde u proporcijama i broju stavova trio sonate, implementirajući dozu uzvišenosti, karakterističnu za rimski stil.

Alesandro Stradela je svoj stvaralački opus posvetio vokalnim i vokalno-instrumentalnim kompozicijama, te je ostalo sačuvano samo dvadeset sedam instrumentalnih dela. Karakteriše ih slikovito dočaravanje različitih emotivnih stanja, uz obogaćivanje melodije raznovrsnom figuracijom na susednim tonovima i upotrebom ritmova tipičnih za barokne plesove.

 

Karlo Ambrođo Lonati proveo je samo deset godina u Rimu, ali je njegov kompozitorski stil bio izrazito rimski, i blizak stvaralačkom jeziku Koliste. Lonatijeve trio sonate karakteriše povremeno tematsko povezivanje stavova ili inkorporiranje nekoliko stavova unutar sonatne forme.

Autorka emisije Jelena Damjanović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво