Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na predstavu „Istorija nasilja”, koju je prema istoimenom romanu Luja Eduara režirao Tomas Ostermajer u pozorištu Šaubine am Leniner plac u Berlinu, kao i na komad „Juropa” čiji je koreograf Kuduz Onkeku a izvode ga članovi Kompanije Q iz Nigerije. Obe predstave izvedene su na nedavno završenom 53. BITEF-u.

© Arno Declair

Roman Luja Eduarda Istorija nasilja pripada danas veoma popularnoj literaturi koja se na vešt način poigrava s aktuelnim društvenim temama i fenomenima, kritički se odnosi prema stereotipima, a to čini na književno uverljiv i u dovoljnoj meri provokativan način. U ovom slučaju globalna popularnost Istorije nasilja zasniva se na priči o mladiću koji na Badnje veče u svoj pariski stan poziva stranca koji ga, nakon burne noći, siluje i opljačka. Roman ima ispovedni karakter, a provokativnost, između ostalog, proizilazi ne samo iz činjenice da autor preispituje predrasude društva kojem pripada, nego i iz podatka da je ovo delo autobiografsko. Kako komentariše Aleksandar Milosljavljević: Ostermajer u inscenaciji ove složene priče primenjuje zanimljiv postupak zasnovan na fragmentarnoj dramaturgiji i fino realizovanim pretapanjima, što priči obezbeđuje dinamičnost. Uloge glavnog junaka i silovatelja igraju dvojica glumaca, a sve ostale likove - sestru, policajca, forenzičare i zdravstveno osoblje izvodi još dvoje aktera. Na taj način su na probu stavljeni ne samo kapaciteti berlinskog glumačkog ansambla, nego je generisana i specifična atmosfera koja, uprkos blještavom scenskom osvetljenju, sugeriše klaustrofobiju zatvorene i nedovoljno provetrene sobe, koju identifikujemo kao metaforu preovladavajućeg stanja svesti u evropskim društvenim zajednicama. Kroz intenzivne sudare - s jedne strane, između glavnog junaka i njegovog noćnog gosta, a s druge, između silovanog momka i njegove sestre, kao predstavnice najuže porodice, odnosno reprezentanata nekih od stubova društva, što policija i zdravstveni radnici svakako jesu - postepeno nastaje šira slika suštinski konzervativnog društva, nesposobnog da se oslobodi predrasuda, štaviše, sklonog da u tim predrasudama uživa kao u svojevrsnoj civilizacijskoj privilegiji".

* * *

Nigerijska predstava Yuropa koreografa Kuduza Onikekua bavi se sudbinom izbeglica, ali ovaj gorući problem savremenog sveta sagledava iz, za nas Evroljane, neobičnog ugla - iz perspektive nevoljnika koji iz rodne Afrike kreću put Evrope u nadi da će izbeći patnje na koje su osuđeni u svojoj domovini, a verujući da će na konačnom odredištu pronaći spas u stvarnosti koja sebe doživljava kao vrhunski domet određenog civilizacijskog razvoja i u svetu koji se deklariše kao otvoren za sve kulture, rase i nacionalne tradicije. Rezultat koji nam kroz ples i muziku, kroz uzvike i urlike, kroz katkad ekstatični ritam i mahnitu igru, nudi troje izvođača i jedan muzičar, ukazuje na bolnu istinu da su nade i ovih izbeglica izneverene, a sudari njihovih žudnji i bezosećajne stvarnosti u ovoj predstavi dobijaju konkretnu i veoma bolnu dimenziju, zaključuje Milosavljević.

Čitala Dušica Mijatović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се