Читај ми!

Majstori baroka

Predstavićemo koncerte za violinu iz zbirke „Adriharmonijske misli” Đakoma Faka.

Fako je rođen u blizini Padove 1676. godine, a najranije podatke o njemu nalazimo pošto je stupio u službu Karla Filipa Spinole, markiza de los Balbazesa. Ovaj aristokrata, poreklom iz Đenove, bio je moćnik svog doba i imao je važna nameštenja u službi španskog kralja. Pretpostavlja se da je markiz upoznao Đovanija Faka u Veneciji oko 1700. godine i od tada karijera i život muzičara prate kretanja njegovog poslodavca. Fakove kantate koje se čuvaju u Napuljskom konzervatorijumu su verovatno napisane u doba kada je Spinola bio guverner tvrđave Kastelnuovo u ovom gradu. Potom je od 1707. do 1713. godine markiz bio vicekralj Sicilije, a sačuvani podaci govore da je Fako tada, u Mesini, stvorio više operskih dela koja su nažalost izgbuljena. Posle povratka u Španiju, Fako je angažovan kao violinista pri kraljevskoj kapeli, te kao učitelj muzike kraljevih sinova-prestolonaslednika. Istovremeno dobijao je porudžbine da piše prigodnu vokalno-instrumentalnu i scensku muziku za važne dvorske ceremonijale. Tako je je njegova zarzuela Ljubav je uvek invencija: Jupiter i Amfitrion najstarija opera napisana na španskom jeziku. U tim godinama, Fako je odbio poziv kralja Žoaa V da se preseli u Lisabon, kao što je to učinio Domeniko Skarlati. Fakov uspeh jenjava po dolasku Farinelija u Madrid. Čini se da se tada povukao iz javnog života i da je jedino radio kao profesor violine. Muzikolozi smatraju Faka osnivačem španske violinske škole, što potvrđuje mišljenje savremenika o ovom muzičaru kao velikom majstoru violinske tehnike.

Interesovanje za stvaralaštvo Đakoma Faka obnovljeno je 1962. godine, kada je kompozitor Uberto Zanoli u biblioteci u Meksiko Sitiju otkrio Fakovu zbirku koncerata Adriharmonijske misli. Ova zbirka, čiji je naslov neobična sastavljenica reči Adria – što ukazuje na jadransko, odnosno venecijansko poreklo kompozitora i reči harmonija, objavljena je u Amsterdamu 1716. godine kod prestižnog izdavača Etjena Rožea. To je bio jedan od razloga zašto je ova zbirka koncerata stekla popularnost i izuzetno dobru distribuciju na tadašnjem tržištu, nalazeći se rame uz rame sa publikacijama Vivaldija i Albinonija. Rože je inače imao velikog uspeha sa dve Vivaldijeve zbrike – L'estro Armonico i La Stravaganza koje je objavio nekoliko godina ranije, tako da se odlučio za Faka kao za još jednog predstavnika venecijanske instrumentalne škole koja je bila sve popularnija na evropskim dvorovima. U koncertima se oseća jasan, ekstrovertni, italijansko-venecijanski izraz, oličen u svetloj boji gudača, kontrastnim stavovima, virtuoznoj solističkoj deonici naspram podjednako furioznog tutija, tako da danas muzikologiji ostaje zadatak da popuni jaz, nastao radom vremena i zaborava, koji je prekrio stvaralaštvo Đakoma Faka.

Autorka Jelena Damjanović
Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се