Мајстори барока – Франческo Бартоломеo Конти

Представљамо вокално-инструментална остварења Франческа Бартоломеа Контија у извођењу ансамбла Арс Антиква Аустрија (кантата „Одсуство вољеног”) и Персл хора и Орфеј оркестра под управом Ђерђа Вашеђија (миса „Санкти Паули”).

Данас широј публици непознат, овај композитор је у првим деценијама XVIII века био водећи музичар у Бечу, у истом рангу као Антонио Калдара и Јохан Јозеф Фукс. Последњих година музиколози и извођачи обраћају све већу пажњу на Контијев опус, посебно после детаљне монографије коју је објавила Хермајн Вилијамс 1999. године.

Франческо Бартоломео Конти је рођен у Фиренци 1682, а каријеру је започео као инструменталиста-виртуоз на теорби и мандолини. Године 1701. сели се у Беч, где је добио позицију теорбисте на Хабзбуршком двору. На овој позицији ће остати до одласка у пензију 1728. године, а постаће и члан Академије Филармонике у Болоњи. Такође добиће ласкаву титулу „најбољег светског теорбисте” после извођења фесте театрале Констанца е Фортеца Јохана Јозефа Фукса 1723. године у Прагу. Упоредо, развијао је и успешну композиторску каријеру дошавши на позицију дворског композитора 1713, чиме је у ствари добијао две плате, те је сматран за једног од најбоље плаћених музичара у Бечу. Такође, кроз своја три брака, од којих су два били са познатим дворским примадонама – Маријом Ландини и Маријом Аном Лоренцани, осигурао је своју позицију у друштву, коју је нажалост нарушила дуготрајна болест од које се никада није опоравио и због које се прерано и повукао са музичке сцене. Франческо Бартоломео Конти је умро у Бечу 1732. године.

Његове композиције су извођене у бројним градовима у Немачкој и Аустријском царству попут Хамбурга, Дрездена, Прага, Вроцлава, а такође су преписивана и дистрибуирана широм Европе. Занимљиво је напоменути да су Контијева дела нашла свој пут и до Хендла и Баха: Хендл је користио уверитру за Контијеву оперу Клотилда у свом пастишу Ормизда, а Бах је својеручно преписао Контијев Оферторијум венерабилис и изводио га током вајмарског, а потом и лајпцишког периода своје каријере.

Иако Контијева биографија личи на биографије многих других аутора који су службовали при утицајним европским дворовима, на музичком плану сусрећемо се са несвакидашњом појавом у контексту позног барока. Наиме, пред нама је композитор изузетне маштовитости и експерименталног нерва, који је у својим делима испробавао различита хармонска решења, нове идеје у домену пратње вокалних деоница и репризних одсека у аријама, чиме је антиципирао стилски вокабулар епохе класицизма.

То је све видљиво у кантати Удаљеност вољеног за соло глас, шалмај, немачку флауту или обоу, сординиране виолине, француске лауте и континуо коју је Франческо Бартоломео Конти написао за круг око цара Јозефа I који је и сам свирао шалмај и блок-флауту. У овом делу, од почетка доминирају несвакидашње, расписане деонице за инструменте, мимо уобичајеног односа дуплирања вокалне деонице у пратњи и држећег континуа. Посебно се истиче интимна и помало меланхолична комбинација шалмаја и лаута, која ствара рафинирану, сензуалну и изузетно оригиналну фактуру, која се контрапунктски преплиће са вокалном линијом, у приказивању тежине раздвојености љубавника.

Конти у својој миси Санкти Паули користи велики број различитих музичких стилова и композиционих техника од старијих фугираних одсека до односа соло-тути уз развијене инструменталне деонице пратње које антиципирају епоху класицизма. Миса је компонована у ге молу и по свом карактеру је свечана, озбиљна и изузетно драматична, посебно у ставу Кредо у којем се на изузетно експресиван начин третира мисни текст – у одсецима Круцификсус и Ет резурексит. Поред тога, Конти користи изненађујуће дисонантне хармоније, неуобичајене изражајне паузе, иако је пред нама јасна и прегледна формална структура, која се инегниозно заснива и на мотивским прожимањима. Миса Санкти Паули је једна од најранијих примера Кредо-мисе, у којој се почетна реч Кредо појављује у сталној репетицији током овог става и што је још занимљивије коју доноси снажни хорски тути.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се