Век хармонике

У вечерашњој емисији подсетићемо се албума америчког хармоникаша и композитора Гаја Клусевика „Измењени пејзажи: Америчка музика од Бакарака до Кејџа” из 1997. године.

Овај свестрани уметник и један од најугледнијих светских хармоникаша, спаја удаљене светове инспиришући се својим имигрантским пореклом и музиком словеначких, али и словенских досељеника у Америку. Наиме, његова породица, чије се презиме у оргиналу изговара Клучевшек, потиче из Словеније. Прве часове хармонике похађао је већ са пет година. Почетком 50-их година прошлог века Клусевик се сели у Пенсилванију где учи код најбољег учитеља хармонике у земљи, Валтера Грабовског. Тада се поред транскрипција ремек-дела класичне музике упознаје са оригиналним композицијама за хармонику, али свира и полке, валцере и поп музику.

Како хармоника још увек није била призната као класични инструмент у Сједињеним Америчким Државама, дипломирао је теорију музике и композицију. У том периоду, почетком 70-их, упознаје се и са електронском музиком, те иако је не користи у својим радовима, трогодишње искуство у овом жанру му, како је сам рекао, омогућава да уочи важност интонације као примарног елемента.

Године 1971. Клусевик је почео да пише комаде за соло хармонику у којима се тонови унакрсно губе између клавијатуре и басова. Једино дело из тог перода које је остало је Торонто: седмине за једну или више хармоника из 1972. године. У том периоду се упознаје са европском литературом за хармонику кроз дела авангардних аутора попут Шмита, Елгарда и Нота. Изучавајући њихову музику, стекао је увид о проширеним техникама извођења које касније укључује у своје композиције и 'извођачки вокабулар'.

Када је 1984. године први пут чуо комад Рагби Џона Зорна, дело вођене импровизације, одлучио је да уради исто. Следеће године је добио позив од Зорна да се прикључи биг бенду Кобра где је усавршио све аспекте слободне импровизације. Током те сарадње, Клусевик је замолио Џона Зорна да за њега напише комад за соло хармонику, и тако је настала композиција Птица тркачица завршена у јануару 1986. године. Охрабрен резултатима овог комада, Клусевик почиње сарадњу са бројним ауторима који су писали за соло хармонику, што је био одличан баланс између његовог композиторског и извођачког рада.

Уредница емисије Марија Вуковић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво