уторак, 24.10.2023, 18:32 -> 11:06
štampajMetamorfoze: Paolo Mađeli
I pored toga što govori više svetskih jezika, pozorišni je jezik na kojem reditelj Paolo Mađeli najbolje komunicira. Nemir je njegova pokretačka snaga, traganje za neizgovorenim rečima i novim izrazima, život sa stalnim preispitivanjem i sumnjom, a sve to sa namerom da ostane svoj - nepredvidiv, originalan, jedinstven.
Rođen je 1947. godine u Italiji, profesionalne početke vezuje za “klasu” svojih kolega, među kojima su i nama poznati glumci Roberto Benini i Pamela Vilorezi, sa kojima je u Pratu osnovao “Teatro studio del Teatro Metastasio”. Kaže da ga je u mladosti nervirao zapadni kulturni imperijalizam i da je Istok za njega kao intelektualca i reditelja bio pravo otkriće. Počeo je u rumunskom, mađarskom pozorištu, da bi, nakon studija slavistike i režije, na pozov upravnika Velimira Lukića došao u Beograd da radi predstavu u Narodnom pozorištu. Imao je 26 godina i bio imresioniran nepoznatom zemljom i ljudima. Vratio se da tu započne veliku pozorišnu karijeru.
70-ih godina prošlog veka živeo je i svoje beogradske dane, kada učestvuje na BITEF-u, tadašnjem središtu pozorišne avangarde. Radi Pirandelove “Divove planine” sa Mirom Stupicom u glavnoj ulozi i sa njima gostuje u Parizu. Evropskog je odjeka i njegova režija Čehovljevog “Galeba” sa mladim Mikijem Manojlovićem u glavnoj ulozi.
Mađeli je počeo da režira pre svoje 20. godine i dosad je potpisao više od 200 predstava u Italiji, Hrvatskoj, Srbiji, po celoj Evropi, najviše u Nemačkoj, Francuskoj, Austriji, Mađarskoj, Belgiji, Španiji, kao i u zemljama Južne Amerike, ali i u Izraelu i Palestini.
Uvek ističe da je Beograd bio odskočna daska za njegovu evropsku i svetsku karijeru. Kaže da na Zapadu nije bio reditelj rođen u Toskani, već umetnik koji je sa sobom doneo estetiku i radikalni odnos prema pozorištu, koje je naučio u Beogradu.
U Narodnom pozorištu ostale su za pamćenje njegove režije predstava "Mandragola“, "Ribarske svađe“, "Galeb“ i "Princ od Homburga“. U Jugoslovenskom dramskom, u Ateljeu 212 “Divovi planine”, "Kod lepog izgleda”, "Priče iz bečke šume”, "Metastabilni Graal”.
Živeo je i stvarao širom sve sveta. U pozorištu je, ignorišući sve podele znao da ujedini zaraćene, a kao umetnik osećao je odgovornost i obavezu da ukazuje na probleme u društvu.
Paolo Mađeli, neumorni reditelj-putnik, posle pauze od 35 godina vratio se nedavno u Atelje 212 da režira dramu "Otac”...
autor i urednik Olivera Milošević
snimatelj Dragoslav Bojković
montažer Jakov Pejov
režija Milica Mitrović
Коментари