Читај ми!

Метаморфозе: Франк Касторф

Франк Касторф је велико име у свету позоришне уметности, симбол непоколебљивог савременог позоришта које из визуре нашег времена тумачи велика дела класика. Позориште је за њега простор слободе, место где се практикује хигијена духа. Његове представе су ребуси пуни значења, визуелна и метафорична раскош у којој се огледа савремени свет.

Недавно је у Београдском драмском позоришту режирао пет и по сати дугу представу Божанствена комедија, инспирисану чувеним Дантеовим делом у којем песник силази у таму људског греха, којег се затим ослобађа и стиже до светлости. Осим ванвременске вредности Дантеовог дела Касторф трага и за његовим значењем у нашем времену, користећи  Хандкеово дело Голманов страх од пенала и цитате руског писца Осипа Мандељштама, следећи његову мисао да је класика буре барута које треба дићи у ваздух.

Рођен је у источном Берлину 1951. године. Студирао је режију на универзитету Хумболт, где је прво радио као драматург у позоришту Сенфтенберг, а касније и као редитељ у позоришту Бранденбург. Од 1981. године, па све до политички мотивисаног отпуштања 1985, био је на челу драмске секције позоришта Анклам.

Наредних година у градским позориштима широм источне немачке режира драме Гетеа, Лорке, Шекспира, Лесинга, Ибзена, Брехта и неколико драма Хајнера Милера. Од 1988. његове представе изводе Немачкој и Швајцарској. Од 1990. до 1992. године је редитељ у Дојчес театру у Берлину. Затим долази на место уметничког директора чувеног позоришта Фолксбине на Тргу Розе Луксембург у Берлину, у ком је његова представа "Разбојници“ већ била симбол непоколебљивог савременог позоришта деведесетих.

Под његовим вођством Фолксбине постаје угледна и у свету позната институција која је имала огроман утицај на Немачко позориште и чије представе су обилазе све континенте. Са представом У Москву, у Москву  инспирисану делима Чехова 2011. учествује на Битефу. Среће се са сценографом Александром Денићем који постаје део његовог азторског тима дајући Касторфу нов, чудесам простор за његова дела.

Током каријере дуге 25 година поставио је више од 100 представа.

Његов рад осцилира са тензијама између Истока и Запада, што се види кроз његово изучавање Достојевског, Тенеси Вилијамса и Јуџина О’Нила, којима је посветио бројне представе. Највише је радио класична дела, али је неретко и одступао од њих. 2013. је  поводом 200 година рођења Рихарда Вагнера, режирао чувену оперу "Прстен Нибелунга“ која је светску критику, уз овације, дигла на ноге.

Од завршетка свог мандата у позоришту Фолксбине у августу 2017. Франк Касторф режира, као, како он то воли да каже "скитница и паликућа“. Ауторски тим из његове Фолксбине путује и ради са њим.

Има многе престижне награде за свој рад, неке од њих су: Награду града Берлина, Међународног позоришног Института, награду Нестрој, Шилерову награду, Златни ловоров венац на фестивалу MESS, награду Фауст... Касторф је члан Берлинске академије уметности, Немачке академије сценских уметности и члан Баварске академије лепих уметности.

Заједнички именитељ за све његове представе је незаустављива подривајућа снага којом провоцира све, па и самог себе. Његове истине су контрадикторне, а позориште згодно место да изрази своје ставове и виђење света и критички промишља наше доба.

аутор и уредник Оливера Милошевић

сниматељ Драгослав Бојковић

монтажер Јаков Пејов

режија Милица Милић

 

 

Коментари

Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Браво, доста је безобразлука
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
medicinsko nasilje
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво