Привредна историја Србије: Железница Београд Ниш

У јавном говору кнежевине Србије реч гвоздени пут и жељезница први је 1833. употребио Димитрије Тирол, Србин из Темишвара и члан Друштва српске словесности. Међутим, настојања да се изгради железница трајаће скоро пола века. Непосредно пред Берлински конгрес 1878. посебним уговором са Аустроугарском Србија је прихватила обавезу да за три године изгради пругу од Београда до Ниша.

Код данашњег моста Газела, кнез Милан је сребрним будаком јула 1881. године означио почетак изградње пруге Београд– Ниш, до тада највећег грађевинског и технолошког подухвата. Према пројекту Драгутина Милутиновића у августу 1884. отворена је београдска железничка станица.

23. августа 1884. године у 8.30 из Београда су за Ниш кренула два воза, а министар саобраћаја Јеврем Гудовић је свечано отворио пругу. Мада су карте биле скупе, прве године пругом Београд–Ниш путовало је око 15.000 путника.

Следећих двадесет година, углавном ручно, изграђено је скоро 1.000 километара нових пруга. То је у потпуности изменило лице тадашње Србије.

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом