In Memoriam: Кшиштоф Пендерецки-Дан после авангарде

Овај пољски аутор рођен 1933. године, композицију је учио на Музичкој академији у Кракову у класама Артура Малевског и Станислава Вијеховича. Његово авангардно дело из 1960. године Тужбалица за жртве Хирошиме за гудачки оркестар, донела му је пажњу интернационалне јавности, а након ове уследила је још једна веома успешна премијера - његове Пасије по Луки.

Само неколико година после извођења ових дела, од седме деценије прошлога века, тачније током његовог педагошког рада на Универзитету Јејл, музички идиом Пендерецког је почео да се мења. Са Првим виолинским концертом Пендерецки је за собом оставио период експериментисања са кластерима, и усресредио се на полустепен и тритонус који доминирају композицијом. Ова мелодијска сфера се наставила и у Другој симфонији из 1980. године коју одликује хармонски језик познороматичарског периода, а у којој Пендерецки прибегава и цитатима божићне песме Тиха ноћ.

Овај заокрет, композитор објашњава речима да је авангардно експериментисање отишло предалеко и удаљило се од изражајности и неформалних квалитета западне музике. Авангарда је илузија универзализма, закључује Пендерецки.

Реприза, 05. април у 04:05 и 12:05

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом