петак, 25.07.2025, 14:00 -> 21:18
štampajНови путеви – Roy Hargrove
Рој Ентони Харгрув (1969 – 2018) био је амерички џез трубач, флиглхорниста и композитор. Рођен у Вејку, у Тексасу, а одрастао у Даласу, где је у школи прво похађао часове корнета, пре него што се окренуо труби.
Један од његових најдубљих раних утицаја била је посета његовој основној школи саксофонисте Дејвида „Фетхед“ Њумена, који је наступао као пратећи музичар у бенду Реја Чарлса. Дин Хил, наставник музике у основној школи, научио га је да импровизује и свира сола, а сам Харгрув називао га је својим „музичким оцем“. Други велики утицај на њега имала је музика Фредија Хабарда.
Открио га је Винтон Марсалис када је посетио Средњу школу за сценске и визуелне уметности „Букер Т. Вашингтон“ у Даласу.
Своје музичке студије наставио је на престижном бостонском „Berklee College of Music“, али је убрзо прешао у „Нову школу“ у Њујорку, што му је омогућило да често посећује џез клубове у Гринич Вилиџу и учествује на џем-сешн свиркама, посебно у „Bradley's“, где је свирао заједно са многим својим менторима и херојима.
Његов први студијски снимак након пресељења у Њујорк био је са саксофонистом Боби Вотсоном, за Вотсонов албум „No Question About It“. Убрзо након тога, снимао је са бендом „Superblue“, у којем су учествовали Вотсон, Малгру Милер, Френк Лејси, Дон Сиклер и Кени Вошингтон.
Дебитантски албум, као бендлидера, „Diamond in the Rough“, објављен је 1990. године. Овај албум, и три наредна снимка које је Харгрув продуцирао за „Novus“ са својим квинтетом, били су међу комерцијално најуспешнијим џез снимцима почетком 1990-их и учинили су га једним од тражених џез извођача. Управо у то време, Харгрув је био на врху категорије „Звезда у успону – труба“ у анкети критичара магазина „DownBeat“ 1991, 1992. и 1993. године. Постао је повезан са „Младим лавовима“, групом џез музичара у успону – укључујући, између осталих, Маркуса Робертса, Марка Витфилда и Кристијана Мекбрајда – који су, прихватајући темеље џеза, свирали углавном би бап, хард бап и стандарде из чувене песмарице „Great American Songbook“. Више „Младих лавова“, укључујући Харгрува, формирало је групу „Jazz Futures“.
Харгрув је такође био вођа „The Jazz Networks“, ансамбла америчких и јапанских музичара који је објавио пет албума између 1992. и 1996. године, а на којем су учествовали и други значајни џез уметници, укључујући Ентонија Харта, Роднија Витакера и Џошуу Редмана. Током овог периода, он је такође учествовао у неколико појединачних снимака на албумима „New York Stories“ са Денијем Гатоном и Бобијем Вотсоном и „Pride of Lions“ са Филипом Бејлијем, Билијем Чајлдсом и Тонијем Вилијамсом.
Затим се нижу успеси, први албум „With the Tenors of Our Time“ са Џоом Хендерсоном, Стенлијем Тарентајном, Џонијем Грифином, Џошуом Редманом и Бренфордом Марсалисом. Убрзо након тога, објавио је свој други албум за „Family“, а исте, 1995. године експериментисао је са трио форматом на албуму „Parker's Mood“, снимљеном са басистом Кристијаном Мекбрајдом и пијанистом Стивеном Скотом.
Формирао је „Рој Харгрув Биг Бенд“ да би наступио на фестивалу „Panasonic Village Jazz“ у Њујорку, који је и после његовог одласка наставио да снима и наступа широм света, представљајући аранжмане Харгроувових композиција за биг бенд, као и његове омиљене песме савременика.
Био је двоструки освајач „Греми“ награде - за најбоље извођење латино џеза 1998. године и за најбољи џез инструментални албум 2002. године. Са прогресивним музичарима Кристијаном Мекбрајдом, Николасом Пејтоном и Франком Каталаном увео је џез у модерну музику бришући границе између мејнстрим звука и андерграунд, хип-хоп, нео-соул праваца. Услед слабог здравља и злоупотребе супстанци, отишао је јако прерано, оставивши иза себе музику по којом ће се памтити.
Био је гост у Београду, у Сава центру, као и на „Нишвилу“ и на „Панчевачком џез фестивалу“.
Коментари