Александaр Милосављевић: Позоришне актуелности

У емисији ПОЗОРИШНЕ АКТУЕЛНОСТИ можете слушати осврт Александра Милосављевића на представу „Божји људи”, према истоименој збирци прича Боре Станковића коју, у драматизацији Милице Костић и режији Наташе Радуловић, изводе чланови Позоришта „Бора Станковић” из Врања.

Драматизација представе Божји људи била је својеврсни покушај да се прози Боре Станковић приступи неконвенционално, па и радикално другачије, али и да у инсценацији буде сачувано нешто од онога што припада традиционалистичком поимању врањског доживљаја неминовног усуда, источњачком сензибилитету и одговарајућем погледу на свет. Одступање од увреженог односа према Бориној литератури манифестовало се већ у првим сценама представе, када је редитељка исказала намеру да у исту раван с драмским текстом стави звук и музику. Али не музику коју бисмо могли да очекујемо и нипошто не звук славног локалног фолклора, већ необичан ритам који производе главни актери ове сценске приче, „божји људи", просјаци који су на врањском гробљу организовали своју комуну и ту се надају милостињи својих суграђана, коментарише Александар Милосављевић.

Прогнани из живота властитог града, смештени на друштвену и сваку другу маргину, ови „божји људи" су жртве безобзирности, грамзивости, обести и себичлука ближњих - чорбаџија, трговаца, кафеџија, па и свештеника, дакле управо оних који су имућни и који су имовину најчешће стицали бескрупулозно се сналазећи у новом времену. Ауторка драматизације инсистира на помирености са судбином овако дефинисаних „божјих људи", а редитељка такав став уздиже до дефетизма актера који ће они промовисати у својеврсни принцип којим се доследно руководе. Сценска конкретизација овог става је већ поменути звучни фон представе, а понајпре ритам који продукују сами „божји људи" док просе, невешто музицирају или певају тужбалице и сонгове. Но, дуге паузе комбиноване са поменутим музичким фоном отварали су глумцима простор за додатна, непотребна психологизирања и зарањaње у унутрашњи доживљај света „божјих људи", што је релативизовало критички потенцијал Станковићеве прозе, оцењује Милосављевић.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се