Čitaj mi!

Trezor

Međustudijska razmena redakcija za istoriografiju Televizije Crne Gore i Srbije: emisija o snimatelju Milanu Pešiću

Međustudijska razmena - Međustudijska je razmena bila je uobičajna pojava od početka 1958. kada se Jugoslovenska radio televizija pripremala za početak programa, razmena je bila u stručnim kadrovima, kapacitetima, emisijama, iskustvima - i trajala je do pred kraj osamdesetih. Sada je ta pojava prava retkost, skoro bi se moglo reći da i ne postoji. Pobedio je novac i profit i ušao u sve ljudsko, civilizacijsko, stvaralačko. Zato se na svaki gest čiste razmene, kojoj je jedina svrha opšte dobro i lično zadovoljstvo, mora posebno ukazivati. Starija Redakcija za istoriografiju TVB deli iskustva svake vrste mlađoj Redakciji za istoriografiju TV CG. Na vidiku je već i zajednički projekat, za sada u početnoj istraživačkoj fazi. U međuvremenu se, evo, obavlja prva razmena emisija. Urednica Snežana Rakonjac donela je poklon-emisiju iz arhive kada je dolazila 21. novembra prošle godine na Sveski dan televizije, a urednica Bojana Andrić šalje najsvežije revitalizovanu poklon-emisiju iz arhive. A  trezorska će publika videti obe emisije u dva dana.

Na vest da se posle 23 godine reprizira njegova emisija o Milanu Pešiću (1924 - 2009), autor Pero Radović napisao nam je: "Kada sam kao dugogodišnji autor i urednik u Televiziji Sarajevo, osamdesetih godina postavljen na mjesto menadžera Televizije Titogad, a zatim se ubrzo vratio svom poslu u Dokumentarni program, nastojao sam da uradim neke teme koje su bile u mom opusu predhodnih decenija. Pa i neku vrstu portreta važnih ljudi. Dobro sam zapamtio iz sarajevskog perioda izuzetne dokumentarističke zapise iz Crne Gore Milana  Pešica, objavljene u programu Televizije Beograd, u Dneviku, ili u dokumentarnom programu. Jedva sam stupio u kontakt sa njima, jer je kao golootočanin imao rezervu prema svemu i svakome. Kad sam mu iznio ideju, rekao je: "Nemoj kumim te bogom, jer ćemo stradati od Udbe i ti i ja". Iako je to bilo vrijeme višestranačja i na Goli otok se gledalo drugačije. Ali iz emisije će biti jasno sve. Snimili smo. I ono što se meni zatim desilo, kao najveći profesionalni učinak, nekoliko dana poslije emitovanja dokumentarca, rekao mi je: "Znaš šta, ja sad prvi put prespavam, a da ne sanjam Goli otok".

Ono što mi, beogradski istoriografi dodajemo o Milanu Pešiću je nekoliko rečenica iz teksta Dopisnička mreža TVB, Slobodana Đorića: "Eksperimentalni program 1958. nije još bio započeo, a već je postojao prvi televizijski dopisnik, fotoreporter lista "Pobjeda" iz Titograda, Milan Pešić. Njega je novembarskih dana te godine 'zavrbovao' snimatelj Ljubomir Ivković, dok je krstario Crnom Gorom snimajući materijale za eksperimentalni program TVB. Na početku Pešić je koristio kameru "Bel Hovel" vlasništvo Crvenog krsta Crne Gore. Može se reći da su Pešić i njegova kamera dugo bili jedina 'televizija' u ovoj Republici."

Milan Pešić, Lica i predjeli - Autor Pero Radović na početku emisije kaže: "Milan Pešić majstor fotografije, fotoreporter, filmski i televizijski snimatelj, TV reporter i dopisnik Televizije Beograd iz Crne Gore skoro trideset godina, to je nekoliko naslovnih podataka iz njegove profesionalne biografije. Evo još nekoliko podataka: rodio se u zaseoku Crna Strana kod Danilovgrada u Crnoj Gori. Jednom je zapisao da će ga ta crna strana pratiti skoro kroz čitav život. Na selu je proveo teško i gladno djetinjstvo. U vrijeme rata tokom fašističke okupacije zarobljen je i odveden u Drač u Albaniju na prinudni rad u koncentracioni logor. 1943. nakon kapitulacije Italije pristupa partizanima. Posle rata radi. 1950. godine zbog nekih skoro nevjerovatnih razloga hapse ga i odvode na Goli otok, tu je odrobijao tri godine. Radio je do nedavno, sada je u penziji. Milan Pešić je volio da druguje sa ljudima ali je ponekad  imao nevolje sa neljudima. Nagrađivan je više puta, čak mu je dva puta dodijeljena najveća  nagrada Crne Gore "13. jul", dobio je zvanje internacionalnog majstora umjetničke fotografije kao i nagradu za životno djelo Foto saveza Jugoslavije i Saveza novinara Jugoslavije. Ovo ipak neće biti biografska emisija o Milanu Pešiću biće u neku ruku biografska emisija o njegovim fotografijama i o još po nečemu." Pešić je napravio 60 hiljada dokumentarnih fotografija o Crnoj Gori, i to o izgradnji kapitalnih objekata u Crnoj Gori, to su fotografije kojima je precizno zabeležio istinu, onoliko koliko se istina može zapisati, one su svojevrsna foto istorija Crne Gore a on hroničar vremena kada se ona dizala iz pepela. Težište emisije je na umetničkim fotografijama koje su podjednako zastupljene u njegovom opusu. Govoreći o svom radu Pešić naglašava: "...kamera mi je u srcu ona mi je bila najbolji drug za ovih više od 40 godina rada. Sa njom sam i padao i lijepe časove doživjeo. Sa njom kad se čovek sastane kao da se sa jednom voljenom lijepom đevojkom oženi i ostane cijelog života u braku. Teško se od nje odvojiti, makar i ne snimao volio bih da je stalno sa mnom i u grob da je sa mnom stave... mi svi koji radimo ove poslove, ako želimo nešto da postignemo moramo biti u sjenci jer računam da smo mi na neki način srećnici što nam je palo u dio da tragove, bilo kakve, a najbolje bi bilo kad bi mogli ljudske tragove da ostavimo nekih savremenika za buduća pokoljenja."

** Učesnik: Milan Pešić

** Urednik i scenarista Pero Radović, producent Radivoje Brnović, svjetlo Srđan Obradović, majstor svjetla Ljubo Vuković, ton Dragomir Janković, tonska obrada Željko Martinovć; montažeri Milenko Ratković, Milorad Milić, Goran Milutinović; snimatelj Vladan Radović, reditelj Slobodan M. Šćepanović

** Proizvedeno 1990, Televizija Titograd

broj komentara 0 pošalji komentar