После пола века поново трамваји?

Трамвајски саобраћај, после скоро педесет година, поново ће бити актуелан у градовима преко 100.000 становника. У Нишу и Новом Саду покренута инцијатива за увођење трамваја. Локалне власти тврде да је за ту инвестицију потребно доста новца и времена.

Нови Сад је недавно покренуо иницијативу да после пола века врати трамвајски саобраћај, а и 90 одсто Нишлија подржава идеју о враћању трамваја у њихов град. Локалне власти у Нишу поручују да је за ту инвестицију потребно много пара и да није реално очекивати брзо доношење такве одлуке.

Европска унија је дала препоруку градовима са више од 100.000 становника, да до 2050. године смање емисију угљен-диоксида.

Само најстарије Нишлије памте 1930. годину када су из Немачке, због ратне одштете из првог светског рата у Ниш стигли први трамваји.

Деведесетогодишњи Драгољуб Костић, више од пола века чува радне налоге, које је, као возач трамваја, свакодневно добијао.

"Када бих могао да вратим трамвај урадио бих то још вечерас. Не бих чекао, месец два или три. Плашим се да нећу дочекати тај дан да их поново видим у Нишу", каже кочничар Драгољуб Костић.

Ниш је, попут светских метропола и Београда, Новог Сада и Суботице имао трамваје пуних 28 година. Године 1958. локалне власти су их замениле аутобусима. Остало је до данас непознато колико је трасом од железничке станице до Нишке бање превезено путника.

"Много смо изгубили, а много бисмо и добили када бисмо их вратили. Мање загађења, брзина превоза, чистоћа града, али и луксуз", каже стручњак за електричну вучу Светислав Смиљанић.

У Нишкој бањи некада је постојало једниствено трамвајско насеље. Одлуком локалних власти, пре четири године свих 12 сачуваних трамваја претворено је у старо гвожђе.

Последњи сачувани трамвај се налази у околини Ниша. У функцији није 53 године. Не зна се када ће бити обновљен, нити када ће Нишлије и гости Ниша моћи да га виде.

Из Удружења љубитеља нишких трамваја подсећају да кроз центар Ниша дневно прође 1.300 аутобуса који испуштају угљен-диоксид.

Драган Илић, председник Удружења љубитеља нишких трамваја каже да се реч трамвај поново спомиње у Генералном урбанистичком плану, што је велики успех, али да сада предстоји одлука Скупштине.

"Надам се да ћемо након промене саобраћајних токова и измене саобраћајница имати могућност да и инфраструктурно реализујемо тај пројекат", каже ресорни градски већник Бобан Михајловић.

Поједини европски произвођачи трамваја су, како се незванично тврди, за 30-годишњу Концесију заинтересовани да Нишлијама изграде мрежу и поклоне трамваје.

број коментара 10 Пошаљи коментар
(среда, 04. мај 2016, 13:41) - Ekonomski stručnjak velike razorne moći [нерегистровани]

Ključna je poslednja rečenica

U njoj se krije suština. Za nas je dobro da znamo ko je sve zainteresovan, a kako se nezvanično tvrdi, "pojedini evropski proizvođači tramvaja su, za 30-godišnju Koncesiju zainteresovani da Nišlijama izgrade mrežu i poklone tramvaje". A poklonu se u zube ne gleda, bez obzira koliko će to da nas košta!

(среда, 04. мај 2016, 13:22) - anonymous [нерегистровани]

Apsolutno vratiti tramvaje

Vratiti tramvaje ili trole u Nis obavezno, ali i u Novi sad i druge gradove, ekoloski transport, morderan, velegradski

(четвртак, 26. мај 2011, 12:11) - Novinarka [нерегистровани]

Jos i to

MI tako savrseno zivimo u ovoj zemlji i standard nam je na visokom nivou. Ljudi zive u izobilju i ne znaju sta ce sa novcem. Pa nam je jos i tramvaj potreban? Ma bolje teleport masina ljudi, to kosta vise!! Malo sam ironicna!! U nasoj Srbiji ljudi uvek imaju fantasticne ideje, kako bi mogli malo svoje prste da pokrenu i uzmu koji milioncic!! NE MOZE VISE!!! Tramvaji nam nisu potrebni i svi mi to lepo znamo!!! Jos samo da se slozimo, kako samo Srbi ne umeju,pa da ova glupost ne vidi svetlost dana!!

(уторак, 24. мај 2011, 23:59) - anonymous [нерегистровани]

Супер :)

Јако ме радује ова вест. Трамваји су одлична возила, имају доста дужи век трајања од било ког другог, превезу 3 пута више путника од аутобуса. Ма савршено, само да се оствари.

(уторак, 24. мај 2011, 13:05) - anonymous [нерегистровани]

svasta

mi smo stvarno izgubljeni u vremenu i prostoru. Dok se u mnogim gradovima na zapadu tramvaji izbacuju zbog sporosti,i uvodi na primer podzemna i nadzemna gradska zeleznica,mi trazimo da nam uvedu tramvaje.Boze pogledaj nas odozgo i daj nam snage i pameti.

(уторак, 24. мај 2011, 08:36) - anonymous [нерегистровани]

???

kakvi tramvaji?gde?u kom gradu?pa ovi nas srozase da uskoro svi mi obicni smrtnici necemo moci ni bicikle da vozimo

(понедељак, 23. мај 2011, 22:36) - anonymous [нерегистровани]

Divno

Stalno sam razmišljao i sanjao o Niškom tramvaju i vremenu kada sam slušao zvuk prolaska i cin, cin.

(понедељак, 23. мај 2011, 20:20) - anonymous [нерегистровани]

A gde su pare?

Naj bolje bi bilo da odmah prave metro.A stručnjake iz beograda da angažuju za brzo izvođenje radova.Pa da svi zajedno metroom uđemo u 37.vek.

(понедељак, 23. мај 2011, 20:12) - anonymous [нерегистровани]

Tрола

да ли сте паметни? Када се деси инцидент, цела линија стане и настане колапс. Тројејбус је много боље решење. Може да заобиђе препреку, а ако је превелика, мође и да се прегура и-идемо даље. Одршавање пруге и њена изградња је неупоредиво скупље од гума за тројејбус.
Ако ја, провинцијалац и економиста по струци овако размишљам, онда заговорници трамваја, по мени, у целој причи, имају ЛИЧНИ ИНТЕРЕС.
(МИТО, МИТО, бекријо!!!)

(понедељак, 23. мај 2011, 17:32) - anonymous [нерегистровани]

Sada i Tramvaji

Nesmem ni da zamislim koliko će gradjane da košta projekat "TRAMVAJ" Može te li samo da zamislite obim pljačke koji će da usledi, prilikom raznih tendera u nabavci "najboljih" Vozila, Naj Šina, Naj izvodjača, Pa dok se svaki rodja sa rovokopačem ne pojavi na "gradilištu" nema završetka radova......Ljudi oni nisu još u stanju ni koridor 10 da završe Nemojte ko boga vas molim sada i tramvaje, ima da grade infrastrukturu duže nego Što su egipćani gradili piramide...a to sve mi moramo da im platimo..Hvala Lepo, ja ne želim nikakve tramvaje.