Читај ми!

Грађани све више користе услуге е-Управе

У овогодишњем извештају Уједињених нација, које прате развој електронске управе у земљама чланицама, Индекс развоја електронске управе наше државе вреднован је највишом оценом. Тиме се Србија сврстала у групу од десет држава које су највише напредовале у дигитализацији јавне управе, постала је најбоља у региону и међу првих 40 од 193 земље у свету.

Тим поводом, директор канцеларије Владе Србије за информационе технологије и електронску управу Михаило Јовановић, нагласио је у емисији Магазин на Првом Првог програма Радио Београда важност чињенице да је у извештају УН-а констатован значајан напредак Србије у развоју електронске управе.

Подсетио је да је Влада РС дигитализацију поставила као један од приоритета и да је Канцеларија постала ефикасан сервис грађана, који су то препознали.

Јовановић је, на основу свега што је кроз развој инфраструктуре е-Управе до сада урађено, оценио да постоје добри услови за ефикаснији развој електронске управе и електронских услуга.

"Знамо да има још много посла, наш фокус ће бити на новим услугама, на побољшању квалитета постојећих и на едукацији корисника која подразумева да грађанима олакшамо коришћење електронских услуга", рекао је директор Канцеларије за ИТ и е-Управу.

Јовановић је констатовао и да је Србија на 26-ом месту у свету, и испред 16 држава ЕУ, по степену развијености електронских услуга. Нагласио је да су оне високо оцењене, и да смо за време пандемије ковида 19 имали један од најефикаснијих дигиталних система за пријављивање грађана за вакцинацију.

"Степен развоја електронске управе мери се по броју и квалитету електронских услуга које нудимо и сваки дан на порталу е-Управе имамо нове услуге намењене грађанима", каже Јовановић.

Прецизира да се индексом електронске партиципације мери учешће грађана у доношењу законских и подзаконских аката, истиче да постоји портал електронских консултација на коме могу да се виде сви предлози закона и подзаконских аката на које грађани могу да дају сопствене коментаре. У том сегменту електронске управе налазимо се на 15-ом месту у свету.

Корисници услуга Канцеларије за ИТ и електронску управу су грађани, привреда и држава.

Грађани су доминантни, на порталу е-управе регистровано је око милион и по оних који су бар једном користили неку услугу, прецизира Јовановић и наводи да се дигитализацијом додатно унапређује ефикасност јавне управе – многе електронске услуге су усмерене на то запослени у државној управи не траже од грађана додатне папире и документе, већ да електронским путем могу да их прибаве.

Једна од таквих услуга је, истиче директор Канцеларије за ИТ и е-управу, Бебо добро дошла на свет, где родитељи још у породилишту, у разговору са запосленима, могу детету да дају име, да добију ЈМБГ, поднесу захтев за здравствено осигурање, да добију родитељски додатак. Те услуге су, према његовим речима, грађани препознали и стекли поверење у електронску управу.

Најчешћи корисници електронских услуга су релативно млађе особе и родитељи, објашњава Јовановић и каже да је, за време пандемије ковида 19, једини начин да се деца упишу у обданиште био преко услуге е-Вртић. Касније се та навика наставила, родитељи сада децу само електронски уписују у вртиће.

Ове године је, по први пут, за упис у средњу школу успостављен портал Моја средња школа преко кога су родитељи потпуно електронски могли да ураде све што је везано за упис - од листе жеља, приговора... констатује Јовановић. Додаје да је електронско заказивање услуга које се односе на вађење пасоша, личних карата постало уобичајено.

Михаило Јовановић наглашава да је Канцеларија направила попис свих услуга које држава пружа привреди и да се оне дигитализују на порталу е-Управе. Према његовим речима, тренутно се највише користе услуге Управе за заштиту биља и Управе за дуван, МУП-а... А наредне године, на порталу е-Управе, биће доступне бројне услуге које се односе на привреду, односно добијање дозвола и сагласности.

Канцеларија је, објашњава, у сталној комуникацији са грађанима, а кроз комуникацију са њима анализира услуге и њихов квалитет, њихова мишљења користи за унапређење услуга.

Михаило Јовановић указује да су у Канцеларији посебно поносни на бројне услуге, посебно издваја могућност замене возачке дозволе без одласка у МУП.

Истиче да су Дата центри у Београду и Крагујевцу, са инфраструктурног аспекта, најзначајнији пројекти Канцеларије - у њима се чувају подаци и опрема и развија електронска управу.

Центар у Крагујевцу је од регионалног значаја, великог је капацитета, изграђен је по светским стандардима. У њему и неке светске ИТ компаније чувају своју опрему и податке, наводи Михаило Јовановић у емисији Магазин на Првом Првог програма Радио Београда. Каже да у Канцеларији за ИТ и е-Управу имају озбиљне планове – до краја године биће уведене нове електронске услуге које ће поједноставити комуникацију грађана и државе.

петак, 26. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво