Читај ми!

Трилогија о кризи савременог друштва

Књига драма "Гладијаторске игре" Катарине Рорингер Вешовић, коју је недавно објавио Архипелаг, биће представљена 9. фебруара с почетком у 19 сати у Атријуму Народне библиотеке Србије. На промоцији књиге ће говорити Драган Великић, Оливера Жижовић, Александар Милосављевић, Гојко Божовић и ауторка, уз модерирање Милене Ђорђијевић.

Драме Превентивни удар, Гладијаторске игре и Претпоставка о кривици чине својеврсну трилогију о духовној и моралној кризи савременог друштва.

Две драме одигравају се у Бечу, а једна у Вирџинији. Локално је, међутим, уједно и глобално. Комади тематизују међународне појаве као што су прислушкивање, шпијунажа, продаја државне имовине приватном капиталу, корупција, нетрпељивост према странцима, манипулативно усмеравање јавног мњења, форсирање употребног на рачун хуманог. У првом плану је међусобна условљеност личне судбине појединца, друштвеног поретка у коме живи и епохалне ситуације. Приказују се повратне везе између приватног и јавног, личног и колективног, интимног и идеолошког.

Људски карактери су вишеслојни, а психолошка нијансирања суптилна. Протагонисти доспевају у конфликт који дестабилизује и угрожава чврсте тачке њиховог живота, доводи у питање њихов систем вредности, и ставља њихову савест на пробу. Посреди су драме у дословном смислу - заплети су узбудљиви и драматични, са криминалистичким елементима. Драме садрже неколико тајни које се постепено откривају. Показује се да захтеви које друштвени систем пројектује на човека нагризају његов карактер, али да отпор постоји, и да је цена за њега висока.

Књигу драма отвара аутопоетички есеј „Какав је дух доба и како о њему писати", редак у својој врсти. У њој ауторка успоставља везе између духа доба и њених комада, излаже пледоаје за драмског писца какав данас недостаје, и даје критички осврт на однос позоришта и писца протеклих деценија на немачком језичком подручју, чије су одлике умногоме својствене и европском позоришту уопште. У овом есеју се укрштају различите ауторкине улоге - књижевнице, есејисткиње, позоришне критичарке и тумача књижевности.

У књизи се укрштају и два места важна за ауторку, наиме, место у коме стално борави и место коме се стално враћа - Беч и Београд. Посреди је двојезична књига драма с два лица: с једне стране је текст на српском, а с друге на немачком. Све верзије су из пера Катарине Рорингер Вешовић.

петак, 26. април 2024.
18° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво