Читај ми!

Mrđan Bajić „Nepouzdani pripovedač", Muzej savremene umetnosti Beograd

Na izložbi „Nepouzdani pripovedač" predstavljen je četrdesetogodišnji stvaralački opus Mrđana Bajića, jednog od naznačajnijih aktera savremene umetničke scene u Srbiji.

Iako je na svih pet nivoa Muzeja sagledan celokupni opus umetnika, ipak reč je više o analizi a manje o retrospektivi, jer je primat dat problemima i kontekstu a manje hronološkom prikazu. Postavkom su obuhvaćeni Bajićevi dobro poznati radovi, kao i niz novih koji su urađeni posebno za ovu priliku. Poseban kuriozitet predstavlja nova autorska interpretacija projekta Yugomuzej koja podrazumeva novu produkciju namenski rađenu za aktuelnu izložbu.

Mrđan Bajić se na našoj umetničkoj sceni pojavio početkom osamdesetih godina, i sa kolegama iz svoje generacije, pre svega sa Dragoslavom Krnajskim, Darijom Kačić i Veljkom Lalićem, izvršio svojevrsni prevrat u dotadašnjoj modernistički shvaćenoj skulpturi. Povodom Bajićeve izložbe u Salonu MSU, 1988, Ješa Dengri je zapisao: „Savremeni skulptor je, u pravilu, onaj koji misli u oblicima i materijalima, no skulptor 80-ih zna da tome doda još jednu osobinu - da bude onaj koji misli u slikama u prostoru, da misli u novonastalim predmetnim prizorima". Drugim rečima, Bajić stvara skulpture predstave, čime se uklapa u tadašnja načela obnove slike. Nakon tih prvobitnih istraživanja medijskih potencijala skulpture i odnosa ideja-forma-prostor tokom osamdesetih godina, usledio je period Bajićevih intenzivnih ispitivanja trodimenzionalnosti forme i izražajnih mogućnosti materijala, u koje počinje da uvodi arhitektonsko-konstruktorsku metodologiju, i na idejnom i na izvođačkom planu, što je Lidija Merenik kasnije definisala terminom skulptotektura, a koji i do danas ostaje ključni pojam u tumačenjima Bajićevog rada i postupaka, daljih usložnjavanja i elaboriranja skulptorskih celina koje su neretko podrazumevale i višemedijske izraze.

Pored skulptorskih ostvarenja u velikom i malom (maketnom) formatu, na izložbi su prikazani i crteži i kolaži, koji za autora predstavljaju deo istraživačkih procesa i svakodnevne misaone prakse. Izložbene celine, takođe, daju uvide u širok opseg tema kojima se umetnik bavio, u pronicljive i suptilne kritičke refleksije kako istorijsko-društvenih, političkih, kulturoloških konteksta i narativa ovdašnjih prostora, najpre iniciranih neposrednim turbulentnim dešavanjima u poslednjoj deceniji XX veka, tako i globalnih civilizacijskih fenomena kojima su obeležena njegova tematska interesovanja poslednju deceniju i po.

Gost emisije biće Mrđan Bajić, dopisni član SANU i profesor na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu.

Urednik i voditelj Znakova: Sava Ristović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво