Muzika viva – 31. Međunarodna tribina kompozitora

U petoj emisiji ciklusa koji posvećujemo najznačajnijem festivalu savremene muzike u našoj zemlji, predstavićemo dela Marka Kovača, Džija Seoa, Boža Banovića, Svetlane Maksimović, Damjana Jovičina, Uga Raimondija i Stanka Simića izvedena na koncertu održanom 6. oktobra prošle godine u prostoru Delta Haus-a na Novom Beogradu.

Emisiju započinjemo kompozicijom Himna Marka Kovača, napisanom 2021. godine. Kovač je završio studije klavira i kompozicije, a trenutno je na završnoj godini doktorskih studija u klasi Draška Adžića na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Minijatura koju je predstavio na prošlogodišnjoj Tribini kompozitora, inspirisana je minimalistkičkom muzikom kao i stvaralaštvom Olivjea Mesijana, a posvećena je Aratos triju.

Zatim sledi kompozicija On Fever for Solo Flute korejskog kompozitora Džija Seoa. Dela ovog autora rođenog 1985. godine, izvođena su na četiri kontinenta, na festivalima savremene muzike, ali i filmskim smotrama. Prema rečima autora, „tri slova F iz naziva kompozicije ukazuju na grozničavu atmosferu celokupnog dela. Koristio sam različite načine tretiranja ritmičke komponente, nasleđene iz raznolikih i različitih muzičkih uticaja, te sam ih spajao sa potencijalno novim ritmovim", objašnjava Dži Seo.

Kompozicija Drugi jesenji mesec za fagot i klavir Boža Banovića nastala je 2021. godine, a prema rečima autora, „inspirisana je vedrinom događaja koji su od nas nezavisni, a koji bi uskoro mogli nestati". Ovaj autor srednje generacije, koji se pored komponovanja bavi i pedagoškim radom i izvođaštvom, je svoja dela predstavljao u više evropskih zemalja, Južnoafričkoj Republici, Australiji i Sjedinjenim Američkim Državama.

Zatim ćete čuti dva dela inspirisana pandemijom kovida - prvo od njih biće kraća kompozicija Između meseca i opustelog predela, Svetlane Maksimović. Delo je inspirisano sasvim ličnim iskustvom oboljevanja i potom oporavka od kovida, odnosno stanjima kroz koja je prolazila kako fizički, tako i emotivno. Iscrpljenost i ravnodušnost, te „potrošena vitalnost", kako je Maksimovićeva naziva, pronašle su iskaz u ovoj minijaturi za klavir koju će izvsti Tea Dimitrijević. Nakon ovog dela, čućete i kompoziciju za gitaru pod nazivom Oktogon Damjana Jovičina inspirisanu istoimenim trgom u Budimpešti, takođe tokom perioda policijskih časova i društvene izolacije zbog epidemije virusa korona. Prema rečima autora, „kroz dva kontrastna stava kompozicije prezentuju se dva različita muzička jezika. Koncept kompozicije je usmeren na zavisnost protoka muzičkog vremena i sadržaja", navodi Jovičin.

Potom sledi kompozicija Kult boga Fudžina italijanskog kompozitora Uga Rajmondija. Delo je zamišljeno kao dijalog hodočasnika i božanstva kojem on upućuje molitvu, i koji se, nakon uskovitlanog toka, završava manifestacijom Fudžinovog glasa. Rajmondi je pijanista i kompozitor mlađe generacije, koji je osvojio nekoliko nagrada na kompozicionim takmičenjima u Evropi, Sjedinjenim Američkim Državama i Kini.

Emisiju završavamo koncertnim komadom za klavir pod nazivom Fanfare Stanka Simića. Kako autor sam navodi, možda i nesvesno, u ovo delo je inkorporirao elemente muzike drugih domaćih autora, koju i sam sluša, svira i analizira. Tako je u ovom delu prepoznao „klavirski zvuk Vasilija Mokranjca, odnos prema muzičkom vremenu Vlastimira Trajkovića, repetitivnost i upotrebu polimetrije Ognjena Bogdanovića, a poslednjih godina i sistematičnost kontrapunkta Dragana Latinčića". Ipak, u njegovom fokusu u ovom delu našao se odnos između parnog i neparnog pulsa kao i mogućnost njihovog beskonačnog, ali umesnog kombinovanja.

Urednica emisije: Ivana Neimarević

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво