Opera – Alesandro Melani: Kažnjeni razvratnik

Predstavljamo prvo opersko ostvarenje u kojem se pojavljuje lik Don Žuana. To je opera „Kažnjeni razvratnik” Alesandra Melanija iz 1669. godine. Glavne uloge tumače Rafaele Pe kao Akrimante, Rafaela Milanezi kao Atamira, Roberta Invernici kao Ipomena, Đorđo Čelenca kao Bibi, Federiko Fjorio kao Kloridoro, Alberto Alegreca kao Delfa, Lorenco Barbijeri kao Atrače, Karlos Negrin Lopez kao Tidemo i Pjersilvio de Santis kao Haron. Ansamblom Auzer Muziči diriguje Karlo Ipata. Snimak je načinjen 2019. godine na živom izvođenju, a 2020. ga je objavila diskografska kuća Glosa.

Alesandro Melani je u doba nastanka ove opere bio kapelmajstor rimske bazilike Santa Marija Mađore, a na ovu visoku poziciju je došao zahvaljujući protekciji Đulija Rospiljozija koji je 1667. godine postao papa Klement IX. Naime, Melani i njegova braća Ato i Jakopo, su kao i plemeniti Rospiljozi poticali iz Pistoje, sa čijom porodicom su ih vezivali prijateljski odnosi. U kontekstu Rima u kojem su bogate aristokratske familije Borgeze, Kolona, Otoboni, Pamfili u svojim privatnim operskim pozorištima i kapelama negovali muzički život, u sprezi sa moći i uticajem Vatikana, trojica braće Melani su razvili bogate i zanimljive karijere. Jakopo je, na primer, bio cenjen po svojim komičnim operama, dok je Ato bio tražen kao kastrat i kasnije diplomata pri francuskom dvoru. Tu je upoznao Mazarenovu sestričinu Mariju Mančini, koja će se udati za velikog operskog mecenu Lorenca Onofrija Kolonu i koja će pomoći Atu Melaniju da braći obezbedi centralno mesto na repertoaru tek otvorenog Teatra Kolona.

Premijera opere Kažnjeni razvratnik je tako upriličena u pomenutom privatnom operskom pozorištu 17. feburara 1669. godine, a opisi koji su služili da privuku publiku, takozvani avizi, jedna vrsta ranih reklama, posebno ističu bogatu scenografiju, kvalitet pevača i sastav publike koju je činio sam krem rimskog društva. Tako čitamo: „U to veče, u palati njegovog visočanstva Kolona... najbolji pevači izveli su... majstorsko delo pod nazivom Kažnjeni razvratnik, sa raskošnom scenografijom, prelepim scenama, simfonijama, izuzetnim plesovima u prisustvu njenog veličanstva kraljice Švedske, gotovo svih kardinala, ambasadora, prinčeva i plemića. Ceo dvor je bio izuzetno zadovoljan ishodom."

Kažnjeni razvratnik obrađuje temu Don Žuana na jedinstven način. Sam zaplet se ne dešava u uobičajenim lokacijama Španije i Italije – Napulja ili Sevilje, već u fikcionalno antičko doba: U gradu Peli u drevnoj Makedoniji, na dvoru kralja Atračea. Ukratko, Akrimante, posle brodoloma stiže u Pelu, gde ovaj nepopravljivi zavodnik baca oko na kraljevu sestru Ipomenu, verenicu osećajnog i ljubomornog Kloridora. Istovremeno Bibi, Akrimanteov sluga, pokušava da osvoji Delfu, Ipomeninu dadilju i pratilju. Kada zatekne zavodnika u Ipomeninim odajama, Atrače osuđuje Akrimantea na smrt. Ipak, to je bio Bibi koji je došao na randevu sa Delfom obučen u odore svog gospodara kako bi se prikazao u što boljem svetlu. Atamira, poslednja Akrimanteova žrtva, osvaja kraljevo srce, iako je sama još uvek zaljubena u čoveka koji ju je prevario. Ona odlučuje da ga spasi tako što traži od kralja dopuštenje da mu se osveti i da mu otrov, koji zamenjuje napitkom za spavanje. Akrimante, tako, sanja da je umro i da u Hadu. Prisustvujemo zabavnoj epizodi u kojoj Akrimante sanja da je umro i da ga u Hadu osvaja proganja sama boginja podzemlja Prozerpina.

Vrativši snagu, Akrimante opet pokušava da osvoji Ipomenu u njenim odajama, ali ga presreće sluga Tidemo koga razvratnik u dvoboju ubija. Uskoro, Akrimante i Bibi nailaze na pogrebnu Tidemovu statuu i iz čiste obesti je pozivaju na večeru. Tidemov kip prihvata poziv, dolazi na gozbu, a zatim odvlači Akrimantea u pakao u ruke lađara Harona, dok sam odlazi put nebesa. Samo finale opere je srećno: Kloridoro se kaje zbog toga što je sumnjao u Ipomenu, Bibi i Delfa padaju jedno drugome u zagrljaj, a Atamira, posle Akrimanteove smrti, prihvata da se uda za Atračea. Završne reči itekako prizivaju kraj Mocartovog i Da Ponteovog Don Đovanija i glase: „Ovako nebesa kažnjavaju onoga ko se o njih ogreši".

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво