Svetske muzičke pozornice

Večerašnju emisiju ispuniće muzika Roberta Šumana i Antonjina Dvoržaka u interpretaciji članova Simfonijskog orkestra Italijanskog radija i televizije. Diriguje Robert Trevinjo, a solista je violončelista Kian Soltani. Snimak, iz ciklusa Premijum koncerti Euroradija koji smo dobili zahvaljujući međunarodnoj razmeni, zabeležen je 19. novembra prošle godine u dvorani Arturo Toskanini u Torinu.

Jedno od prvih ostvarenja koje je Šuman komponovao po dolasku iz Drezdena u Diseldorf, gde je 1850. godine postavljen na mesto gradskog muzičkog direktora, bio je Koncert za violončelo. Od početka rada na partituri, koju je u naletu inspiracije završio za samo dve nedelje, Šuman je bio motivisan da napiše delo za violončelo, pošto do tada, kako je i sam istakao u pismu izdavaču „u muzičkoj literaturi nema baš dovoljno kompozicija za ovaj ljupki instrument". U verziji sa klavirskom pratnjom, Koncert je objavljen 1854, ali delo nije izvedeno za kompozitorovog života. Naime, premijera je upriličena u Lajcigu tek 9. juna 1860, četiri godine nakon kompozitorove smrti, kada je uz pratnju članova Gevandhaus orkestra i pod upravom Julijusa Rica, kao solista nastupio Ludvig Ebert. U decenijama koje su sledile, ovaj koncert duboke emocionalnosti, živahnosti i humora, u kojem kompozitor majstorski oblikuje i prepliće virtuozne solističke partove sa orkestarskim segmentima, svakim novim izvođenjem osvajao je publiku, postavši i deo standardnog koncertnog repertoara svetskih violončelista.

Kian Soltani, mladi austrijsko-iranski violončelista, rođen je 1992. godine u Bregencu, u porodici muzičara. Počasni je violončelista Barenbojmovog Zapadno-Istočnog Divan orkestra, a pažnju svetske javnosti privukao je na turneji ovog ansambla 2015. godine kada je kao solista sudelovao u izvođenju Betovenovog Trostrukog koncerta za violinu, violončelo i klavir u Ce duru, opus 56. Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja, a 2017. godine je postao i ekskluzivni umetnik diskografske kuče Dojče Gramofon.

U drugom delu emisije slušaćete Sedmu simfoniju u de molu, opus 70 Antonjina Dvrožaka. Delo je pisano u periodu od 13. decembra 1884. do 17. marta 1885. godine kao porudžbina Londonske filharmonije, čiji je Dvoržak bio počasni član, a premijerno je izvedeno aprila iste godine u Londonu. Za razliku od susednih dela, Šeste i Osme, Sedma simfonija odiše mračnom atmosferom, inače nesvojstvenom kompozitoru. Već i izbor tonaliteta - de mol - u kojem su napisani Mocartov Rekvijem, Betovenova Deveta simfonija i Bramsov Prvi klavirski koncert, svedoči o početnom raspoloženju i Dvoržakovoj želji da se udalji od slovenske melodike koja je do tada dominirala u njegovom stvaralaštvu.

Urednica Irina Maksimović Šašić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво