Читај ми!

Imaginarni pejzaži – Manja Ristić: Kairos and the Dwellers

Premijerno preslušamo najnoviji album „Kairos and the Dwellers" Manje Ristić, čije je zvanično objavljivanje planirano za 28. maj, u produkciji berlinskog lejbla Forms of Minutiae, čije je ovo drugo izdanje.

Manja Ristić je u proteklih nekoliko godina ostvarila fascinantnu i duboku tranziciju iz polja improvizacione u svet ambijentalne dron muzike bazirane na terenskim snimcima. Kako sama kaže, u tom procesu prelaska u nov izražajni domen, došla je do uvida da treba da radi sa elementima koji su joj pri ruci - zvucima okruženja, nađenim objektima i akustičkim signalima. Posebnu inspiraciju pritom umetnica pridaje neposrednom, prirodnom - živom i neživom - svetu uključujući se tako u danas akutuelna strujanja akustičke ekologije i njenih umetničkih preznačenja.

Na albumu Kairos and the Dwellers nalazi se pet numera u kojima se autorka obraća mikro-habitatima obalskih, traumatizovanih ekosistema uništenih antropogenim delovanjem. Pre svih onima koji su prethodno bili eksploatisani, a sada su napušteni i na taj način vraćeni prirodi i njenim restorativnim moćima. S obzirom na to da je Manja Ristić svoju beogradsku egzistenciju, zamenila ostrvom Korčula, gde trenutno živi i radi, logično je bilo da su upravo priobalje i podvodni pejzaži ovog južnodalmatinskog otoka, bili neposredni okidač njenog kreativnog procesa.

Na albumu Kairos and the Dwellers susrećemo se sa starim, polupotopljenim kamenolomima Korčule i sa njihovim akustičnim svetom - od zvukova morskih ljuskara zabeleženih hidrofonom, talasa, zrikavaca na obali, pokreta drveća i vetra sve do povremenih antropogenih signala poput zvuka zvona, na primer. Pred nama se ispreda narativ, nežan i tanan, o delikatnosti "biofonije" u susretu sa podvodnim zvučnim zagađenjem izazvanim zvucima brodskih motora, o krhkosti habitata i kratkoći samog vremenskog ntervala lišenog ljudskog remećenja okruženja. U tom pogledu, i ovaj album, poput većine recentnih ostvarenja Manje Ristić (setimo se Requiem for the undersea) ima jasnu političku dimenziju vezanu za ekološki aktivizam, empatiju spram prirodnih ekosistema i njegovih žitelja.

Numere koje ćete čuti, a čiji su nazivi Žalost, Utrnulost-kamenolom, Žitelji, Onda interna i Tužni bor, na duboko proživljeni način govore o morskom obruču jednog ostrva. Ako se uzme u obzir to da je album nastao tokom pandemijske 2020. godine, kada je više neko ikada Korčula bila izuzeta od turističke vreve, onda su numere pred nama ujedno i smirena refleksija o bogatstvu našeg orkuženja, kojeg najčešće primećujemo nedovoljno ili ni malo. Tek sa iznenadnim "smirivanjem planete" naše uši su ponovo počele da čuju svet oko nas, što je možda učinilo i da postanemo osetljiviji na nasilje koje ljudska vrsta nanosi prirodi počevši od samih vrsta do geoloških predela, koje je, kad ih jednom uništimo, nemoguće rekonstruisati. Album Kairos and the Dwellers čiji naslov bismo mogli da slobodno prevedemo kao Karios i žitelji je elektroakustička meditacija o krhkosti ekostitema, rad koji tretira memoriju pejzaža, ali i beleži njihovo trenutno stanje. Pored toga, on je i putokaz da je aktivno slušanje onoga što je oko nas osnova za razumevanje našeg postojanja, ali je, takođe, i podsećanje da je priroda uvek u procesu regeneracije i efektivne transformacije, posebno kada joj mi kao ljudska vrsta ne stojimo na tom putu.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво