четвртак, 13. мај 2021, 20:25
Kompozitor meseca – Malkolm Arnold
Večerašnjom emisijom nastavljamo ciklus koji smo ovog meseca posvetili obeležavanju jednog veka od rođenja Malkolma Arnolda.
Decenija između 1955. i 1965. bila je izuzetno plodna za ovog britanskog kompozitora. Napisao je na desetine filmskih partitura, kamernih dela, koncerata kao i tri simfonije – Treću, Četvrtu i Petu.
Premda su Prva i Druga simfonija, koje ste slušali u prethodnoj emisiji, predstavile Arnolda kao jasno profilisanog i konzervativnog autora, Treća, izuzetno obimna simfonija, iako napisana u sličnom maniru, nije naišla na simpatije tadašnje publike i kritike, te se i danas retko izvodi. Nakon ovog dela, Arnold se okrenuo novim stilskim, pre svega neoklasičnim rešenjima, što je primetno u Četvrtoj i Petoj simfoniji, koje su zamišljene da se izvode u paru, što je sam autor istakao na premijeri Pete simfonije, 1961. godine. Ovo delo tada je izveo Hale orkestar kojim je dirigovao sam autor, ali je, zbog lošeg prijema, tek nakon deset godina postavljeno u Londonu. Tragičnog karaktera, Peta simfonija zasnovana je na suprotstavljenim aspektima simfonizma Malkolma Arnolda, oličenom u konstantnom prožimanju sukobljenih tematskih fragmenata. Napuštajući simfonijsku paradigmu Jana Sibelijusa, tipičnu za njegova ranija dela, Arnold se okrenuo stvaralaštvu Gustava Malera, dodajući tome i jedva primetne elemente serijalne tehnike, kao i teme iz popularne muzike.
Autorka Jelena Damjanović
Коментари