Читај ми!

Opera – Đuzepe Verdi: Oberto

Na programu je prva Verdijeva opera – „Oberto” – sa studijskog snimka iz 1996. koji je objavila diskografska kuća Deka 2012. godine. Naslovnu ulogu tumači bas Semjuel Remi, Leonora je Marija Guljegina. Kao Kunicu čućete Violetu Urmanu, dok je Imelda – Kunicina dvorska dama Sara Fulgoni. Rikarda, grofa od Salingvera tumači Stjuart Nil. Vokalnim ansamblom London Vojsis i orkestrom Sveti Martin u poljima diriguje Nevil Mariner.

Rad na svojoj prvoj dvočinoj operi Verdi je započeo 1836. godine na libreto Antonija Pjace pod radnim nazivom Ročester. Posle neuspešnih pokušaja da zainteresuje pozorišta u Milanu i Parmi za ovu operu, Verdi se vratio u rodni Buseto gde je nastavio da komponuje. Treba reći da se pisanje operskog prvenca u Verdijevom životu poistovetilo sa nekim vrlo srećnim i sa nekim izrazito teškim trenucima, tako da je kompozitoru bila dobrodošla pomoć libretiste Temistokla Solere koji je revidirao predložak i omogućio da, promenjenog imena, Oberto dobije mogućnost da bude postavljeno u milanskoj Skali. Opera je premijerno izvedena 17. novembra 1839. godine. Delo je bilo pozitivno primljeno i izvedeno je više puta u naredne tri godine što je dalo prostora Verdiju da doda još nekoliko arija i numera. Mladi kompozitor je nastavio saradnju sa Skalom, gde će doživeti trijumf izvođenjem Nabuka 1842. godine.

U ovom kontekstu pomenimo da je kritičar tada prestižnog časopisa Algemajne Muzikališe Cajtung iz Lajpciga, posle premijere Oberta, pronicljivo zaključio, upoređujući Verdija sa Merkadanteom i Donicetijem, da će ih on sve prevazići. Sa svoje strane Verdi je, pak, 1889. godine - kada je Oberto ponovo postavljen na pedesetogodišnjicu premijere, bio iznenađen kako publika može još uvek blagonaklono da gleda na jednu takvu staromodnu i dosadnu operu. Ipak, Verdi je kvartet iz drugog čina La vergonja u jedno od njegovih najuspešnijih stranica u čitavoj karijeri, a u njemu pronalazimo njegov specifičan dar da u ansamblima postigne dramsku napetost i psihološko senčenje. Osim kompleksnog lika Kunice, u ovoj operi susrećemo i tenorsku rolu Rikarda, koji bivajući zavodnik bez skrupula u Verdijevom opusu nailazi na svog paranjaka te u Vojvodi iz Mantove u Rigoletu. Takođe, u Obertu nailazimo na nekoliko tema koje će tvoriti afektivno-idejni horizont Verdijevih opera: duboko emotivnu veza između ćerke i oca koji je najčešće porodični patrijarh i i slepa odbrana časti i dostojanstva koja vodi ka ekcesima i najstrašnijim posledicama.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво