Festival Proms 2019

Dela Mojseja Vajnberga (Koncert za violončelo i orkestar u de molu, opus 43) i Petra Čajkovskog (Patetična simfonija u ha molu, broj 6 opus 74). Simfonijskim orkestrom Bi-Bi-Sija diriguje Dalia Stasevska, koja je ovim koncertom debitovala na Promsu i svečano obeležila dolazak na mesto počasne gostujuće dirigentkinje ovog ansambla. Solistkinja je violončelistkinja Sol Gabeta. Snimak je sa koncerta održanog 6. avgusta u Rojal Albert holu u Londonu. Inače, ovim koncertom proslavljena je i stogodišnjica od rođenja Mojseja Vajnberga.

Rođen 9. decembra 1919. godine u Varšavi, Mojsej Vajnberg je započeo karijeru radeći zajedno sa ocem u Jevrejskom pozorištu. Imao je samo dvadeset godina kada su Nemci okupirali Poljsku, pa je prebegao u Belorusiju, dok su mu sestru i roditelje ubili nacisti. U Minsku je studirao kompoziciju u klasi đaka Nikolaja Rimskog Korsakova, ali je zbog nemačke invazije morao da prebegne u Taškent, a 1943. nastanio se u Moskvi, gde je živeo sve do smrti 1996. godine.

Došavši u Moskvu, Vajnberg je imao veliku podršku svog prijatelja Dmitrija Šostakoviča, koji mu je bio zaštitnik, najbliži kolega i koji je imao gotovo očinsku ulogu u kompozitorovom životu. I sam je jednom prilikom istakao: „Iako nikada nisam pohađao časove kod Šostakoviča, sebe smatram njegovim učenikom i sledbenikom."

U svom ranom opusu Vajnberg je zabeležio nekoliko kamernih dela, među kojima prve dve sonate za violončelo iz opusa 21 pisane 1945. godine, kao i nekoliko gudačkih kvarteta u kojima su se posebno isticale virtuozne deonice violončela, nalik onima iz Šostakovičevih kamernih ostvarenja.

Koncert za violončelo Vajnberg je osmislio avgusta 1948. godine kao Končertino za violončelo i gudače. Iako nije poznato da li su u pitanju bili politički ili umetnički razlozi, rad na partituri ostavio je po strani. Osam godina kasnije - 1956. godine - načinio je reviziju ovog dela značajno proširivši sva četiri stava. U ovoj verziji, Koncert za violončelo u de molu, opus 43 premijerno je svirao Mstislav Rostropovič 9. januara 1957. godine kada je Moskovskom filharmonijom dirigovao Samuil Samosud.

Iako nije poznat kao ostali koncerti za ovaj instrument, Vajnbergov Koncert za violončelo u de molu, opus 43 jedno je od dela za koja se veoma zalaže Sol Gabeta. U intervjuu objavljenom u programskoj knjižici ovogodišnjeg Proms festivala, violončelistkinja Sol Gabeta je naglasila sledeće: „Kada ste mlad umetnik, na početku karijere, najčešće svirate koncerte Šumana, Dvoržaka ili Elgara, ali kada dođete do te jedne tačke u nastupima, postajete prezasićeni ovim delima i započinjete da istražujete... Bila sam veoma iznenađena kada sam otkrila Vajnbergov koncert, a potom ga prvi put i svirala. Naime, kada se upoznate sa životom ovog kompozitora i svim nedaćama koje su ga zadesile, očekujete neki težak zvuk sa naglim promenama. Iako je ovaj koncert u suštini obojen melanholijom, muzika odiše ljubavlju i pozitivnim raspoloženjem. Ovo delo svako može razumeti i veoma se radujem što ga je publika prepoznala i prihvatila kao važno."

Emisiju uređuje Irina Maksimović Šašić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво