Hronika Trećeg programa

Pročitaćemo osvrt Ivane Kronje na drugi Sombor Film Fest, a potom osvrt Dejana Petrovića na filmove Mladena Matičevića „Nebeska tema – priča o Vladi Divljanu” i Asifa Kapadije „Dijego Maradona”, koji su prikazani na 25. Sarajevo Film Festivalu.

 

Filmski festival u Somboru pokrenut je prošle godine sa idejom da predstavi vrednosti koje stvara i neguje dvadeset narodnosti koje žive u ovom gradu. Program ovogodišnje manifestacije, koja je trajala od 12. do 16. jula, uključio je glavnu selekciju, u izboru dugogodišnjeg direktora festivala u Herceg Novom i filmskog producenta, Zorana Živkovića, potom selekciju filmova autora do 30 godina u izboru glumca Jovana Jelisavčića, te „Kor Diplomatik" - filmove u izboru Italijanskog instituta za kulturu u Beogradu, kao i poseban program - Kad bi Sombor bio Holivud, sa filmovima tematski i produkcijski vezanim za grad Sombor (Život je lep iz 1985. Bore Draškovića i Panama iz 2015. Pavla Vučkovića). Glavne nagrade drugog Sombor film festa osvojili su nemački film Izvan sistema Nore Fingšajt, koja je dobila Gran Pri „Zlatni Celtis" za najbolji film Festivala, te Zlogonje Raška Miljkovića, za najbolji film u kategoriji autora do 30 godina. Veoma zapaženi u glavnoj selekciji bili su i Šavovi Miroslava Terzića, za koje je Jovana Stojiljković osvojila „Celtis" za najbolju mladu glumicu do 30 godina. Celtis za najbolju glumicu žiri je dodelio Juliji Jakab za ulogu Iris u mađarskom filmu epohe Suton autora Lasla Nemeša. Marko Baćević odlikovan je „Celtisom" za najboljeg glumca u ostvarenjima Šavovi i Između dana i noći, dok je specijalno priznanje za glumu osvojila ubedljiva i sugestivna devojčica-naturščik Helena Zengel, kao Beni u filmu Izvan sistema. Festival je svečano završen dodelom nagrada i projekcijom digitalno restauriranog antologijskog filma Ljubomira Radičevića Ljubav i moda iz 1960. U ovom tektu Ivana Kronja se posebno osvrće na filmove: Šavovi, Između dana i noći (prema scenariju i u režiji Andra Martinovića), Izvan sistema i Aleksi (debitantski film hrvatske autorke Barbare Vekarić).

 

Sa 25. Sarajevo Film Festivala, koji je održan od 16. do 23. avgusta, Dejan Petrović izdvaja dva biografska filma: Nebeska tema - priča o Vladi Divljanu Mladena Matičevića i Dijego Maradona Asifa Kapadije. Kroz veoma umešno montirane sekvence značajnih pesama, spotova i TV intervjua, poseta Zagrebu i Rovinju (gde je ostao veoma popularan i nakon raspada zajedničke države), kao i kroz intervjue sa prijateljima i saradnicima Vlade Divljana, Matičević postepeno gradi priču u duhu muzike koju je njegov junak stvarao. Umesto jalovog lamenta, u razgovorima preovladava vedar duh koji je krasio Divljana i njegove saradnike, pa se u dozirano sentimentalnom ključu evociraju oni presudni trenuci stvaralaštva koje je nastajalo iz spontanosti, improvizacije i zajedničkog kreativnog rada ljudi koji su se dugo i dobro poznavali.

U filmu Dijego Maradona Asif Kapadija se odlučio da prikaže samo napuljske epizode u životu i karijeri legendarnog fudblera, dakle, do 1991. godine, iako poznavaoci ove igre pamte kako je ona i nakon toga obilovala novim uzbuđenjima, a i obnovom popularnosti i ljubavi u samom Napulju, koja traje sve do današnjih dana, te je zaista šteta što je ovo zanimljivo dokumentarno delo ostalo uskraćeno i za te epizode iz burnog života, po mišljenju mnogih, najboljeg fudbalera svih vremena.

Čitala Biljana Jovanović
Urednica emisije Tanja Mijović

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво