понедељак, 11. јул 2022, 20:25
Георг Бенда и готски капелмајстори
У другој емисији циклуса којим обележавамо јубилеј 300. годишњице рођења Георга Бенде, немачког композитора чешког порекла, представићемо његов опус у јукстапозицији са другим ауторима који су заузимали место капелмајстора у туриншком граду Гота. Слушаћете композиције Георга Бенде и Георга Филипа Телемана.
Бенда је место капелмајстора у Готи добио 1750. године, а његове дужности обухватале су компоновање и извођење кантата за дворску капелу, као и жанровски разнородну инструменталну музику. Иако на двору у то време нису биле извођене италијанске опере, ово се променило током шездесетих година 18. века, те је Бенда руководио поставкама опера водећих италијанских аутора,а писао је и сопствена дела на италијанском језику.
Бендини концерти за чембало припадају последњим годинама његовог рада као капелмајстора у Готи. Они се у опусу овог композитора издвајају зарад хибридног стила у којем зрели класичарски елементи доминирају у лаганим ставовима и финалима, док уводна алегра и даље одликују барокне непериодичне теме дугог мелодијског даха, као и снажни ритмизовани унисоно сегменти.
У музичкој историји туриншког града Готе име Георга Филипа Телемана помиње се у улози посетиоца и потенцијалног капелмајстора. Телеман је боравио у Готи 1716. године, када му је уједно и понуђено ово место. Преговори о његовом запослењу вођени су те и наредне године, а било је речи и о томе да Телеману буде додељено руковођење музиком на свим дворовима Саксонских, односно Ернестинских војводстава, што би поред Готе укључило и дворове у Вајмару, Мајнингену и Алтенбургу. Ипак, Телеман се на крају одлучио да остане на положају франкфуртског управника музике, а сматра се да је ову понуду искористио како би у Франкфурту обезбедио повишицу и већи ансамбл.
Аутор: Срђан Атанасовски
Коментари