уторак, 11. мај 2021, 21:30
Музеј звука
Мисе Ђованија Пјерлуиђија да Палестрине у интерпретацији ансамбла Д Сикстин под управом Харија Кристоферса.
Емисију започињемо делом које је ретко снимано и извођено – мисом Iam Christus Astra Ascenderat заснованом на истоименој химни која се изводила поводом празника Духова. Ову химну су као модел за своје мисе користили Томас Талис и Роберт Парсонс, али није било уобичајено да се користи у римокатоличком обреду. Палестрина је очигледно био инспирисан лепотом овог напева, те га је обилато парафразирао у ставовима ове четворогласне мисе. Тема се појављује у имитацији у свим гласовима, као и на почецима главних сегмената ставова. Не зна се тачно када је ова миса компонована, али је објављена 1590. године.
Од 104 мисе у Палестринином опусу, пет је засновано на чувеним маријанским антифонима - по једна на Ave Regina caelorum, Alma Redemptoris Mater и Salve regina и два дела на антифону Regina caeli. Све ове мисе су биле објављене између 1599. и 1601. године, осим мисе Salve Regina која је остала у рукопису, те је први пут штампана тек крајем 19. века. Миса Ave Regina caelorum за четири и пет гласова је написана у релативно једноставном стилу, који је био погодан за извођење током празника посвећених Девици Марији како у великим, тако и мањим црквама. Дело је написано углавном за четири гласа, а само се у ставу Agnus Dei II, извођачки апарат проширује на петогласни хорски слог, како би се формирао канон између тенорске и друге алтовске деонице, чиме дело достиже свој климакс.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари