Читај ми!

Prvi automobil zabrujao ulicama Beograda 1903. godine

Prvi automobil u srpsku prestonicu stigao je vozom iz Beča u aprilu 1903. godine. Automobil je izgledao kao kočija sa baldahinom, model „neseldorfer“, a zbog zvuka koji je ispuštao, mnogi su bežali od njega glavom bez obzira.

Jedinstvenu kolekciju od čak 57 oldtajmera, možete videti samo na jednoj adresi u Beogradu - u ulici Majke Jevrosime 30. Svi automobili su u voznom stanju i predstavljaju kolekciju Bratislava Brace Petkovića, koji je iz ljubavi prema automobilima počeo da ih sakuplja još u mladosti.

„On je tim svojim hobijem počeo da se bavi još u srednjoj školi. Prvi automobil u njegovoj kolekciji je zeleni 'ford' model T koji je on uzeo od svog komšije. Trampio je neke gramofonske ploče nekog predratnog pevača, Mijata Mijatovića“, otkriva Bogdan Petković, sin Bratislava Petkovića i direktor Muzeja automobila.

Nekada je stare automobile vlasnik mogao da kupi i za kilogram kafe. A neki od njih bili su deo naše kinematografije. U filmu Maratonci trče počasni krug našli su se modeli „ford T“ i „aero“, što je još jedan pokazatelj njihove neprocenjive vrednosti.

„Imaju istorijsku vrednost. Mi ovde u Muzeju imamo nekoliko automobila koji su bili u voznom parku Josipa Broza Tita. Imamo jedan automobil koji je bio u voznom parku kralja Aleksandra, u njegovoj rezidenciji u Miločeru. Takođe, sređujemo i automobil premijera Đinđića“, dodaje Petković.

Od svih modela koji se nalaze u ovom Muzeju automobila, najveću vrednost ima „mercedes 300C“ iz 1955. godine. Ukupno u svetu ovakvih ima manje od 50, pa je čuvati ovakav prostor ozbiljan zadatak.

„Dosta je odgovorno. Mnogi posetioci hteli bi da uđu u automobil. S obzirom na to da su postavke jako vredne, da je teško naći delove za njih, ne praktikujemo da ulaze unutra“, navodi Marinko Jandrić, čuvar u Muzeju.

Pored prvih tablica i saobraćajnih dozvola, autentičan izgled stare auto-mehaničarske radionice privlači posebnu pažnju posetilaca, koji su najčešće stranci.

„Ima različitih posetilaca i različitih interesovanja. Na našu sreću, a nadam se i na sreću posetilaca, automobil dosta objedinjuje čitav taj spektar različitih fenomena od tehničkih, do društvenih, kulturnih i tako dalje. Koje ćemo se svakako truditi da što više prikazujemo beogradskoj publici“, naglašava Marko Miljković, istoričar i kustos Muzeja automobila.

Svaki od ovih automobila ima svoju vrednost na nivou retkosti i priče o vremenu iz kog potiče. Zato će svakog vikenda, od 16. aprila biti organizovani tematski obilasci Muzeja automobila.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 28. април 2025.
21° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом