Читај ми!

I Džon Travolta je morao da kupi jedan – „galeb“ je prvi put poleteo pre šest decenija

Prošlo je šezdeset godina od prvog leta prvog domaćeg mlaznog školskog aviona „galeb G-2“. Na sportskom aerodromu „Ečka“ kod Zrenjanina „galeb“ je ponovo poleteo.

Posle pola veka, Mile Nižić, jedan od prvih pilota koji je leteo „galebom“, ponovo je bio u istom avionu.

„Meni je to teško opisati, emocije su bile zaista velike. Mislim da će mi ovaj let ostati u sećanju mnogo više nego moj prvi let u životu, ostaje sa mnom do kraja života“, rekao je Mile Nižić, pilot i nekadašnji instruktor za obuku pilota.

„Bio sam nastavnik, i u periodu 1965, kada se odlučilo da se 'galeb' uvede u školu, komanda je odredila četvoricu nas pilota, Glišić Mladenka, Radišić Miroslava, Šender Franca i moju malenkost, da odemo kao prvi piloti u opitni centar u Batajnici, da izvršimo preobuku na 'galebu G-2'. Od tada počinje moja ljubav, znači 21. 9. 1965. godine", dodao je Nižić.

Kaže da je u to vreme „galeb“ za sve sa Vazduhoplovne akademije u Zadru značio ogromnu revoluciju, a da je njemu lično, prva impresija, kada je seo u novi avion bila – tišina.

Smatra da je „galeb“ neprevaziđena letelica, naročito za učenike pilote jer, kako kaže, „prašta puno grešaka“.

U Jugoslaviji je proizvedeno ukupno 259 aviona „galeb“ u fabrici „Soko“ u Mostaru. Od toga – 132 za Jugoslovensku narodnu armiju.

„Amerikanci su pregovarali o sledećem modelu 'galeb G4', a ostatak aviona je izvezen u Libiju i Zambiju, tako da su se njihovi pitomci školovali na njima, a avion 'galeb' se zadržao čak doskoro u libijskom ratnom vazduhoplovstvu i bio u letnom stanju", ispričao je Vladimir Trifunović iz udruženja letača „Galeb“, koje se bavi i rastauracijom starih vazduhoplova.

„To je izuzetno kompleksan posao, bez odgovarajućih ljudi koji poznaju tehnologiju, ljudi koji to vole, i koji se zaista nesebično daju, sve to je nemoguće izvesti“, kaže Trifunović.

Uskoro će poleteti još dva „galeba“

Obučavao je Mile Nižić i pilote koji su dolazili iz inostranstva, a najviše ih je bilo, kaže, iz Libije.

Na aerodromu „Ečka“, osim ponovnih letova „galebom“, organizovan je i skup posvećen šezdesetogodišnjici njegovog prvog leta. Muzej vazduhoplovstva je organizovao izložbu i mogao je da se vidi prototip „galeba“.

Danas, kaže Trifunović, kod nas je očuvano šest-sedam ovakvih aviona, a u letnom stanju je samo jedan. Dodaje da se radi na tome da još dva „galeba“ opet mogu da polete.

„'Galeba' ima i u Americi, Indoneziji, čini mi se u Sloveniji jedan, ima ih dosta, dosta su ljubitelji oldtajmera to pokupovali, čuli su da je dobar, i tako, to se proširilo po celom svetu“, objasnio je Nižić, a Trifunović dodaje da je i Džon Travolta imao jedan avion „galeb“.

Nižić, pilot i instruktor letenja u penziji, ponovni let „galebom“ je posvetio kolegama.

„Posebno ga posvećujem kolegama prve akro-grupe. To su Mladenko Glišić, koji je poginuo sa 'Jatovim' 'boingom 727' na Kipru, Franc Šender, koji je bio opitni pilot, poginuo je sa 'migom 21' u Batajnici, i Hauptman Viktor", rekao je Nižić, i dodao da se za ponovni let „galebom“ zahvaljuje, između ostalih, organizatorima Milanu Micevskom, zaljubljeniku u vazduhoplovnu istoriju i organizatorima, Aeroklubu Zrenjanin, i pilotu sa kojim je napravio ponovljeni let – Draganu Zlokasu.

петак, 24. мај 2024.
24° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије