Читај ми!

Шегрт или колега – вештачка интелигенција мајсторима постала десна рука

И мајстори почели да се обраћају четботовима за помоћ на радном месту. Сектор занатских послова све више прихвата вештачку интелигенцију како би се повећала продуктивност, смањили трошкове, па чак и аутоматизовала, односно заменила административна подршка.

Шегрт или колега – вештачка интелигенција мајсторима постала десна рука Шегрт или колега – вештачка интелигенција мајсторима постала десна рука

Око 20 водоинсталатера предузећа "Oak Creek Plumbing & Remodeling" у области Милвокија, у америчкој савезној држави Висконсин, данас не носе само алат, апарате, кучину и лепљиву траку у куће оних који су их позвали због цурења, запушења или уградње славина. Они такође носе и таблет опремљен најновијом верзијом ChatGPT-ја.

Технологија помаже овим мајсторима да аутоматски направе фактуре, предлоге за радове, па чак и да размишљају о томе како да реше компликоване водоинсталатерске проблеме, рекао је за Си-Ен-Ен директор предузећа Ден Калис. Све што треба да ураде је да, на пример, фотографишу покварени бојлер или напишу своја запажања у промпту, а ChatGPT ће избацити листу препорука.

„Дефинитивно се исплатило улагање. Неки од наших старијих мајстора су научили да постављају ChatGPT-ју права питања и помало су запањени неким одговорима које даје“, наводи Калис.

Од области канцеларијских задатака до решавања проблема на терену, сектор занатских послова све више прихвата вештачку интелигенцију како би повећала продуктивност, смањила трошкове, па чак и заменила административне улоге подршке.

Неки користе популарне софтвере засноване на вештачкој интелигенцији као што су ChatGPT и Microsoft Copilot, док други користе платформе посебно прилагођене занатима, као што су "ServiceTitan" и "Housecall Pro".

„То утиче на обе стране нашег предузећа, на терену и интерно у нашој канцеларији“, објашњава Калис.

Вештачка интелигенција мајсторима све привлачнија

Захваљујући вештачкој интелигенцији, од тренутка када клијент затражи услуге од предузећа "Gulfshore Air Conditioning & Heating" у Најсвилу на Флориди до доласка техничара у његов дом, људи нису укључени.

А када техничар стигне, користи вештачку интелигенцију да дијагностикује проблем и прикупи техничке информације у року од неколико секунди, што је задатак који је раније захтевао прегледање чак пет приручника од 60 страница, истакла је Криста Ланден, менаџерка за маркетинг и информационе технологије у предузећу.

Анкета коју је, почетком ове године, спровело предузеће "Housecall Pro" међу више од 400 мајстора и техничара који врше разне врсте поправки широм Северне Америке, показала је да је више од 70 одсто испитаника рекло да је испробало алате вештачке интелигенције, а око 40 одсто да их активно користи. Млађи професионалци предњаче у томе, показала је анкета, иако и старији радници испробавају нове могућности.

Интеграција и утицај вештачке интелигенције варирају у зависности од заната. Анкета показује да водоинсталатери најчешће оцењују да је вештачка интелигенција помогла расту њиховог предузећа; запослени ангажовани за професионално чишћење највише су прихватили ВИ, док су електричари највише били „задовољни“ асистирањем вештачке интелигенције.

Школе и други едукативни центри за овакве послове такође су приметили да ВИ може бити корисна. Џејсон Алтмајер, председник и извршни директор "Career Education Colleges and Universities", трговинског удружења које представља више од 800 приватних стручних школа широм земље, рекао је да неколико институција укључује вештачку интелигенцију у свој наставни план и програм у сарадњи са послодавцима.

„Они желе да њихови дипломци буду спремни за послове који ће бити доступни у будућности, а не за послове који су постојали пре пет година“, рекао је Алтмајер.

Ипак, неке занатлије су скептичне у погледу тога како нова технологија функционише и како се може применити на реалне задатке.

„Постоји извесно оклевање, тако да не бих рекао да су сви за, али плима дефинитивно долази“, оценио је Едвард Мекфарлан, председник управног одбора компаније "Air Conditioning Contractors of America".

Утицај нове технологије

Вештачка интелигенција полако мења слику занатских услужних делатности.

Када је реч о занатима који при пружању услуга примењују вештачку интелигенцију, приметна је већа продуктивност, што омогућава мајсторима да преузму више позива или побољшају квалитет својих услуга, рекла је Лаура Улрих из компаније "Job Site Indeed".

„Људи се баве занатима јер воле да обављају сам практични посао, а ако се неки од административних задатака могу аутоматизовати, онда би то требало да помогне тим радницима да се окрену задацима које воле и то тако да могу да их ураде брже, боље и паметније“, прецизирала је Лаура.

Вештачка интелигенција је већ остварила мерљив утицај у предузећу Gulfshore, које је забележило повећање прихода од 370.000 долара и то 30 дана након једне надоградње засноване на вештачкој интелигенцији која аутоматизује маркетиншке кампање.

Фирма је саопштила да је такође забележила повећање прихода од 150 долара по кориснику након имплементације алата вештачке интелигенције који су помогли техничарима да брже обављају административне задатке и омогућили им да продају додатне услуге или производе. Криста Ланден, такође из фирме "Gulfshore Air Conditioning & Heating" истакла је да би већи приход, ако се одржи, на крају требало да се претвори у веће плате за техничаре.

„Користимо ове производе вештачке интелигенције од јуна, тако да би требало да видимо већу корист у наредних шест месеци како бисмо увели нове пакете надокнада (за техничаре),“ додала је Ланденова.

Ден Калис из предузећа "Oak Plumbing & Remodeling" каже да је ChatGPT омогућио компанији да „смање трошкове и пружи боље услуге или бољу вредност“.

Економисти и власници предузећа кажу за Си-Ен-Ен да би растућа примена вештачке интелигенције у области заната могла да значи да предузећа можда неће морати да запошљавају толико канцеларијских радника за област маркетинга и примање позива. То тим предузећима пружа прилику да смање такве трошкове.

За сада постоји широка сагласност да вештачка интелигенција неће преузети послове техничарима, барем не док роботска технологија не буде знатно напредовала. ВИ се углавном показала као користан алат за занатлије.

„Сви наши техничари раде ефикасније и мање су под стресом“, закључила је Криста Ланден.

среда, 15. октобар 2025.
16° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом