уторак, 17.12.2024, 20:20 -> 14:35
Umetnost interpretacije – Simon Jang
Večerašnju emisiju posvetićemo ovoj australijskoj dirigentkinji, prvoj ženi koja je u Bajrojtu dirigovala tetralogijom „Prsten Nibelunga”.
Simon Jang je rođena 1961. godine u Sidneju, u irsko-hrvatskoj porodici, a na konzervatorijumu u ovom gradu je studirala kompoziciju, klavir i dirigovanje. Njen prvi profesionalni angažman bio je u Australijskoj operi, gde je radila kao korepetitor tokom proba značajnih dirigenata kao što su Čarls Makeras i Ričard Boning. Kada je 1986. godine imenovana za rezidentnog dirigenta Australijske opere, postala je prva žena i najmlađi dirigent na ovoj poziciji. Kao stipendista australijske Vlade, usavršavala se u Evropi, radeći kao asistent Džejmsa Konlona u Kelnskoj operi i asistent Danijela Barenboima u Berlinskoj državnoj operi. Svoju prvu samostalnu poziciju dobila je 1998, kada je imenovana za šefa-dirigenta Fiharmonije iz Bergena. Nakon ovog angažmana, usledile su pozicije šefa dirigienta Australijske opere u Sidneju, šefa dirigenta Hamburške državne opere, a potom i Filharmonije iz Hamburga. U ovom gradu, ostala je preko deset godina, angažujući se i kao pedagog, odnosno profesor na Univerzitetu u ovom gradu.
Za ime Simon Jang, vezano je više pionirskih poduhvata i proboja, kada je reč o ženskom stvaralaštvu – bila je prva žena koja je dirigovala u Bečkoj državnoj operi 1993. godine, prva žena koja je rukovodila Bečkom filharmonijom 2005, te je ovog leta predvodila produkciju „Prstena Nibelunga” u Bajrojtu. U njenoj diskografiji, nalazi se i snimak ovog monumentalnog Vagnerovog ciklusa, koji je realizovala kao prva žena u istoriji, a isto se može reći i za njene zvučne zapise kompletnih simfonija Antona Bruknera i Johanesa Bramsa. Ova australijska dirigentkinja, trenutno se nalazi na poziciji šefa-dirigenta Simfonijskog orkestra iz Sidneja, gde će ostati do 2026. godine. Prema rečima kritičara magazina „Gramofon”, ciklus snimaka simfonija Antona Bruknera predstavlja vrhunac njene karijere. Snimak Prve simfonije bio je preporučen 2011. a o njemu je kritičar Rob Kouan rekao sledeće: „Ovde imate dirigenta Bruknerove muzike koji zna kuda muzika ide i koji razume kontekstualni značaj detalja. Jangova razume Bruknerov muzički svet, to kako muzika diše i kako da napravi balans u masivnim duvačima, a da im ne dozvoli da preplave čitav orkestar. I ona oseća bogatu poetičnost prisutnu u Prvoj simfoniji, posebno u drugoj temi prvog stava i tim divnim trenucima pri kraju Adađa, koji tako jasno nagoveštavaju budući Adađo Devete simfonije”, zaključuje ovaj kritičar.
Urednica emisije: Ivana Neimarević
Коментари