четвртак, 22.05.2025, 23:58 -> 12:36
Грамофонија - Одломци из опера руских аутора
Репродукујемо снимке сцена и арија из опера Петра Чајковског, Александра Бородина и Александра Даргомижског у извођењу Тамаре Милашкине и Владимира Атлантова у пратњи чланова оркестра Баљшој театра. Емитујемо записе са винила који је објавила продукцијска кућа Мелодија 1983. године.
Плоча коју вечерас емитујемо садржи рестауриране снимке из опера које су биле интегрално објављиване током седамдесетих година. Плоча је објављена у част двоје чувених солиста Баљшој театра, брачног пара Милашкин-Атлантов након три деценије успешног рада. Будући да је реч о чувеним и успешним издањима чије се нове верзије објављују у периоду када је Мелодија започела са дигитализацијом свог производног процеса, може се очекивати да је реч о дигиталном ремастеру, међутим то није случај са овом плочом. Осим имена рестауратора није наведен ниједан детаљ о поступцима који су обављани над снимцима, а такође, серијска ознака плоче сугерише да је реч о "обичној" стерео плочи, с обзиром на то да су дигитални снимци Мелодије имали посебне ознаке. Поједини снимци на плочи заиста звуче приметно другачије од оригинала, али се пре може рећи да је то последица припреме одломка из веће целине за компилацију, него што је реч о побољшањима звучног квалитета. Компилација почиње одломком из опере Мазепа која је први пут у СССР-у објављена само три године пре овог рестаурираног издања, док је следећи сегмент из опере Евгеније Оњегин која је оригинално представљена на винилу 1979. године, а Мелодија је дигиталну верзију на компакт диску објавила већ 1987. године. Слично је и са одломцима из опере Пикова дама, снимљене 1974. године, која је аналогно реиздање имала 1980. године, а будући да је реч о веома популарном албуму, прва дигитална верзија овог снимка је објављена још 1985. године за Филипс, након чега је убрзо и Мелодија објавила своју верзију на компакт диску.
Као што је поменуто, плоча коју вечерас емитујемо садржи рестауриране верзије снимака опера које су објављиване неколико само година раније. Тако је снимак опере Кнез Игор Александра Бородина из 1971. године којом почиње друга страна плоче био један од најсупешнијих када је реч оперском каталогу совјетског издавача, са бројним реиздањима и компилацијама, а занимљиво је да је једна од њих објављена непосредно пре ове плоче. То је случај и са снимком опере Камени гост Даргомижског из 1977, поново објављеним 1980. године. Куриозитет је да иако су интегралне верзије ових опера убрзо објављене на дигиталним носачима звука, ова компилација нема других реиздања, те остаје мистерија да ли је реч о једној од последњих аналогних рестаурација снимака Мелодије из периода у којем су се издавачи такмичили новим дигиталним верзијама славних снимака из својих каталога.
Аутор: Милан Милојковић
Уредница: Сања Куњадић
Коментари