четвртак, 11.05.2023, 20:15 -> 12:14
štampajKompozitor meseca – Frederik Šopen
Frederik Šopen, poljski kompozitor i pijanista, u svom stvaralaštvu kombinovao je izuzetan dar za melodiju, smisao za harmoniju, inventivan osećaj za formu i briljantnu izvođačku tehniku, komponujući veliki broj dela za klavir. Bio je jedan od vodećih kompozitora 19. veka, koji je karijeru započeo kao pijanista, ali je koncertni život napustio veoma rano. Njegova muzika, smatraju muzikolozi, zapravo označava suštinu romantičarske klavirske tradicije, te na najbolji način predstavlja ekspresivne i tehničke mogućnosti samog instrumenta.
Šopen je kompozitorsku zrelost dostigao već početkom četvrte decenije 19. veka, pre nego što je došao u Pariz. Bio je aktivan kao pedagog, kompozitor i salonski izvođač, ali je imao i nekoliko javnih nastupa tokom 1834. i 1835. godine, kada je publici predstavio i svoj Prvi klavirski koncert. Ovo delo, premijerno je izvedeno 1830. godine, u okviru njegovih oproštajnih javnih nastupa pre nego što je napustio Poljsku, a posvetio ga je Fridrihu Kalkbreneru, pijanisti i kompozitoru koga je veoma cenio. Koncert je dobio veoma pozitivne kritike, a kritičari su isticali da u melodijama ima duha, fantazije u pasažima i originalnosti u svim delovima.
Šopen je nakon nekoliko javnih koncerata u Parizu, ipak odlučio da se povuče i prestane da nastupa pred širom publikom. Sve više je sebe doživljavao samo kao kompozitora, a ne pijanistu-kompozitora i do leta 1835. objavio je veliki broj kraćih komada, kojima je tokom svoje karijere najviše bio i naklonjen.
Dvadeset četiri prelida opus 28 smatraju su jednim od njegovih najradikalnijih ostvarenja, dajući jedan potpuno novi pogled na ovaj žanr, koji je tokom 19. veka uglavnom bio povezivan sa praksom preludiranja. Kao i Bahova ostvarenja iz Dobro temperovanog klavira i Šopenovi komadi formiraju zaokruženi ciklus svih durskih i molskih lestvica, kombinujući dur sa njegovom molskom paralelom. To su ujedno i prvi prelidi koji su predstavljeni u okviru ciklusa, ali koji se mogu izvoditi i samostalno, kao potpuno nezavisna dela. Tako je Šopen otvorio novu problematiku, kako ističe muzikolog Džefri Kalberg, jer je na taj način uzdrmao konzervativno viđenje malih formi koje su se uglavnom posmatrale kao umetnički sporna ili pak zanemarljiva ostvarenja.
Autorka Jelena Damjanović
Коментари