Читај ми!

Muzika viva

U drugoj emisiji ciklusa posvećenog prošlogodišnjoj, 31. Međunarodnoj tribini kompozitora u Beogradu, pratićete ostvarenja Juga Markovića, Vladice Mikićević, Aleksandra Savića i Nine Perović izvedena 5. oktobra u Velikoj sali Studentskog kulturnog centra.

Na početku ćete slušati kompoziciju Snake Fiction za trubu, harfu, harmoniku, udaraljke i elektroniku Juga Markovića. Marković je trenutno na specijalizaciji na Visokoj školi za muziku i primenjenu umetnost u Štutgartu, u klasi Marka Strope, a njegova dela izvode se na značajnim festivalima posvećenim savremenoj muzici širom Evrope. Kompozicija Snake Fiction nastala je kao porudžbina ansambla Studio 6 u okviru projekta „re-interpretacije" i uključuje elektronski sloj koji je proizveden na uređaju Sinti 100 u Elektronskom studiju Radio Beograda. Pored zvukova koje je Marković stvorio na ovom sintetizeru, nalaze se i delići arhivskih materijala nepoznatih autora načinjenih na istom instrumentu sedamdesetih godina prošlog veka. Ti materijali su obrađivani, transformisani, nekada menjani do neprepoznatljivosti, a ponekad naprotiv tretirani sa idejom da se sačuva arhaični zvuk.

Potom ćete slušati ostvarenje pod nazivom Sparckling Dark za električnu violu Vladice Mikićević. Ova umetnica, rođena 1994. godine, trenutno je na doktorskim studijama na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi Tatjane Milošević-Mijanović, gde je prethodno završila osnovne i master studije. Potom se usavršavala na krusevima koje su vodili Mark Andre, Izabel Mundri, Pjerluiđi Bilone, Ivo Medek, Juri Kasparov i drugi. Kompozicija Sparckling Dark napisana je za violistu Rastka Popovića i inspirisana svetlom zvezda. Vladica Mikićević prenosi ideju varijacija svetlosnih talasa u polje oblikovanja muzičkog toka kroz realizaciju statičnih i pokrenutih segmenata zvuka. U kompozicionom smislu, ova ideja se sprovodi na melodijskoj, harmonskoj i ritmičkoj ravni, kroz korišćenje različitih registara električne viole, u zavisnosti od gustine i snage svetlosti zvezda o kojima autorka muzički razmišlja.

Emisiju nastavljamo kompozicijom 85 za električnu violu, živu elektroniku i audio traku Aleksandra Savića. Ovaj kompozitor, završava doktorske studije u klasi Tatjane Milošević-Mijanović, na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, gde je prethodno diplomirao, te stekao zvanje mastera. Dela su mu izvođena u zemlji i inostranstvu, a predstavljao je i selekciju Srbije na Međunarodnom rostrumu kompozitora 2016, u selekciji autora mlađih od 30 godina. Kompozicija 85 posvećena je dedi Aleksandra Savića, koji je preminuo od posledica korona virusa. Segment kompozicije zabeležen na audio traci, snimljen je u zimskom ambijentu u Bučumetu, njegovom rodnom selu, dok samo delo predstavlja autorovu asocijaciju na teške, pre svega psihičke posledice koje je prouzrokovala pandemija, kako na društvenom tako i na individualnom nivou.

Do kraja emisije u kojoj predstavljamo dela izvedena 5. oktobra, u okviru prošlogodišnje Međunarodne tribine kompozitora u Beogradu, čućete još i delo crnogorske autorke Nine Perović. Kompozicija Blur posvećena je Olgivani Lojd Rajt i inspirisana je radom Georgija Gurdžijeva. To se ogleda u tretmanu muzičkog materijala prilikom ponavljanja, u odnosu muzičkih slojeva od kojih je svaki povezan sa nekom od funkcija 'mehaničnosti' čoveka, te u samoj dramaturgiji dela. Elektronski part obuhvata prethodno snimljen vokal solistkinje na osnovu notnog zapisa, improvizaciju na klaviru, kao i njihovu dalju obradu. Nina Perović je osnovne studije i specijalističke studije kompozicije na Muzičkoj akademiji na Cetinju u klasi profesora Žarka Mirkovića, a potom je zvanje mastera stekla u klasi Uroša Rojka na Muzičkoj akademiji u Ljubljani, a doktorirala je u klasi Srđana Hofmana na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Nina Perović komponuje u sferi akustičke i elektronske muzike. U njenom dosadašnjem opusu nalaze se dela za simfonijski orkestar, vokalne i kamerne ansamble, kao i za solističke instrumente sa elektronikom.

Urednica emisije: Ivana Neimarević



Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом