Читај ми!

Žene u muzici – Rut Kraford Siger

Slušaćete ostvarenja Rut Kraford Siger, američke kompozitorke i folkloristkinje koja je živela od 1901. do 1953. godine. Njena ostvarenja iz dvadesetih i tridesetih godina prošlog veka, predstavljaju vredne primere američke modernističke estetike u povoju, koja se prvenstveno odnosila na status, percepciju i razumevanje umetničkog dela kao celovite i originalne autorske kreacije, a uticala su i na potonje generacije kompozitora, posebno na stvaralaštvo Eliota Kartera. Od tridesetih godina, Rut Kraford Siger je svoj fokus usmerila na proučavanje tradicionalne američke muzike, a obrade narodnih pesama svrstavaju se u značajna dela njenog opusa.

Rođena 3. jula 1901. godine u Istočnom Liverpulu u državi Ohajo, Rut Kraford Siger se 1912. sa porodicom preselila u Džeksonvil, u Floridi, gde je pisala poeziju sa željom da postane slavna pesnikinja, a uporedo je išla na časove klavira kod Berte Foster, koja je 1908. osnovala Muzičku školu u ovom gradu. Kako je bila izuzetno muzikalna i darovita, Rut Kraford Siger je ubrzo počela da svira na brojim koncertima u Džeksonvilu, a 1919. i sama je postala profesorka u ovoj školi. Potom je 1921. upisala studije klavira na Konzervatorijumu u Čikagu, u kojem je imala prilike da sluša koncerte velikih simfonijskih orkestara, opere, ali i resitale koje su u tom periodu priređivali eminentni svetski pijanisti, poput Sergeja Rahmanjinova i Artura Rubinštajna. Međutim, pošto su ubrzo njena interesovanja bila više usmerena na pisanje, a ne samo na izvođenje muzike, odlučila je da pohađa i studije kompozicije kod Adolfa Vajdiga, u čijoj klasi je bila do 1929. godine. U ovom, ranom stvaralačkom periodu pisala je dela pretežno za kamerne sastave i klavir.

Leta 1929. godine bila je učesnica umetničke kolonije Mekdauel, a potom se, po preporuci Marion Bauer, pedagoškinje koja je radila na Odseku za muziku njujorškog Univerziteta, preselila u ovaj grad kako bi pohađala časove kod Čarlsa Sigera, slavnog američkog muzikologa, kompozitora i folkloriste sa kojim je nekoliko godina docnije stupila u brak.

Kao prva žena-kompozitorka, 1930. dobila je istraživačku stipendiju Fondacije Gugenhajm za putovanje u Berlin i Pariz. U francuskoj prestonici je upoznala jednog od najuticajnijih evropskih izdavača muzikalija Emila Hercku, koji je odbio da objavi njene kompozicije uz opravdanje da je „... za ženu posebno teško da bilo šta objavi". Potom je otputovala u Beč kako bi stupila u kontakt sa Albanom Bergom i Belom Bartokom, očekujući da će od njih dobiti podršku za objavljivanje dela. Međutim, iako je u austrijskoj prestonici bila okružena eminentnim predstavnicima evropskog modernizma, Rut Kraford Siger je shvatila da će jedinu podršku pronaći u Čarlsu Sigeru, koji je, kako se ispostavilo, bio ključan za razvoj njenog muzičkoj jezika.

Ipak, o ugledu koji je uživala u to vreme, svedoči podatak da su na festivalu Međunarodnog društva za savremenu muziku, održanom u Amsterdamu 1933, Tri pesme za glas, obou, udaraljke i gudače Rut Kraford Siger predstavljale Sjedinjene Američke Države.

Po povratku iz Evrope, 1936. godine preselila se u Vašington gde je imala priliku da upozna Alana Loumaksa, slavnog američkog etnomuzikologa koji je ostavio dragocene terenske zapise narodne muzike iz čitavog sveta, a koji je sa Čarlsom Sigerom sarađivao u Kongresnoj biblioteci na projektu prikupljanja i klasifikovanja američke tradicionalne muzike. Rut Kraford Siger je u svojoj poslednjoj stvaralačkoj fazi bila usmerena pretežno na pisanje aranžmana tradicionalnih pesama, koji se danas smatraju dragocenim komadima njenog opusa. Preminula je 1953. godine.

Urednica Irina Maksimović Šašić



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво