Читај ми!

Aleksandar Milosavljević: Refleksije o pozorištu

U emisiji REFLEKSIJE u ciklusu „Pozorište u doba korone”možete slušati osvrte Aleksandra Milosavljevića na predstavu Željka Hubača „Bliži nebu”, nastalu u produkciji Narodnog pozorišta Timočke krajine „Zoran Radmilović”, kao i na dramu Tene Štivičić „Svici” koju je u Narodnom pozorištu Leskovac režirala Ksenija Krnajski.

Predstava Bliži nebu, prema tekstu i u režiji Željka Hubača je prva ovosezonska premijera Narodnog pozorišta Timočke krajine „Zoran Radmilović" održana u teatarskoj sali. Kako napominje Aleksandar Milosavljević, za potpunije razumevanje dramaturško-rediteljskog postupka primenjenog u realizaciji ove predstave valja uzeti u obzir da je ovaj komad prvi put izveden 1994. godine, a potom je u različitim teatrima, ali i državama, imao još četiri premijere. Prvo izvođenje drame je, kao uostalom i većina docnijih scenskih postavki, bilo čvrsto utemeljeno na autorovom realističkom literarno-dramskom prosedeu, dok je sada, četvrt veka posle praizvedbe, režirajući vlastitu dramu, Hubač finim dramaturškim, a naročito rediteljskim intervencijama pomerio težište ove priče, izmestivši je iz sfere društvenih odnosa i uslovnosti u mnogo šire prostore. Otuda će na sceni teatra u Zaječaru njegov komad postati složena metafora večite borbe dobra i zla. U tom kontekstu, lik intelektualca, pacijenata u duševnoj bolnici, biće dramaturški izoštreniji u smeru koji će njegovom prisustvu donekle umanjiti dimenziju večite zapitanosti i neprestanog problematizovanja svih aspekata stvarnosti, pa ćemo glavnog junaka mnogo intenzivnije i direktnije prepoznati kao demonsku silu koja poput lakmusa detektuje već postojeće tenzije unutar zajednice, ali i usmerava akciju njenih aktera, te podstiče afirmaciju najmračnijih strana ostalih dramatis persona.

* * *

Drama Svici Tene Štivičić odigrava se u čekaonici aerodroma, koja funkcioniše kao metafora ne samo sumanute dinamike današnjice, nego i temeljnog osećanja privremenosti koje presudno određuje odnos današnjeg čoveka prema sopstvenom trajanju. Kao i u stvarnosti, u uniformnim aerodromskim holovima sve je privremeno, a samim tim i relativno: i vlastita pozicija svakog pojedinca suočenog sa složenim društvenim relacijama koje se iz šire sfere prelivaju u intimu, i socijalni status svakog putnika osuđenog na konzumerizam i brzinu življenja, i profesija kojom se svaki od njih bavi, a koja retko na duže staze garantuje sigurnost i tako dalje. Prostor ovog aerodroma rediteljka Ksenija Krnajski je predstavila kao svojevrsno čistilište do kojeg vode stepenice uz koje se putnici penju dolazeći odnekud, recimo iz partera ili s nižih spratova. Akteri stižu na terminal gde provode izvesno vreme, vode beznačajne a ipak nimalo beznačajne razgovore, raščišćavaju neka od ključnih pitanja vlastitih života, priznaju i otkrivaju bračna neverstva, istinska i priželjkivana, bore se sa svojim krizama, ispovedaju vlastite životne promašaje, suočavaju se sa svojim i tuđim izneverenim nadama, ispraznim egzistencijama, pravim i lažnim životnim dramama, od kojih će neke uskoro biti okončane - ali ne avionskim udesom, piše Aleksandar Milosavljević.

Čitala Dušica Mijatović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се