Muzika 20. veka – Fernando Lopes Grasa

Slušaćete Simfoniju za orkestar komponovanu 1944. godine

Fernando Lopes Grasa, portugalski kompozitor i dirigent, živeo je od 1906. do 1994. godine. Pohađao je konzervatorijum u Lisabonu, gde su mu klavir, kompoziciju i muzikologiju predavali istaknuti profesori tog vremena, a paralelno je slušao predavanja istorije umetnosti na Univerzitetu u Lisabonu. Publiku na njegovim prvim koncertima, činili su studenti konzervatorijuma. Tridesetih godina počeo je da piše prva ozbiljnija instrumentalna dela u kojima se ogledao uticaj Šenberga i Hindemita, dok su vokalna dela demonstrirala snažan osećaj za portugalsku prozodiju stečenu kroz dodir sa savremenim pesnicima.

Godine 1937. Grasa odlazi u Pariz, na studije muzikologije na Sorboni. Tada je po porudžbini centra za kulturu napisao balet Groznica vremena i počeo da radi prve harmonizacije tradicionalnih portugalskih pesama. Okrenuo se nacionalnom stilu koji se odlikovao asimilacijom harmonskih, melodijskih i ritmičkih koponenti tradicionalne muzike. Ovakav primer je druga klavirska sonata gde su reference iz tradicionalne muzike kombinovane sa proširenom harmonijom i bogatim perkusivnim ritmom koji je direktan uticaj Bartoka, De Falje i Kešlena. Grasa je naredne godine posvetio pisanju o muzici i organizovanju muzičkog života, da bi početkom četrdesetih osnovao organizaciju posvećenu izučavanju muzike 20. veka. Bio je protivnik Salazarovog režima i pisao politički angažovane pesme poznate kao Canções heróicas (Kansones eroikas). Pedesetih je pisao pretežno dela za klavir, a šezdesetih je usvojio princip eksperimentalne muzike, u kojoj koristi oslobođene harmonske veze između intervala i piše kraće, sažetije forme. U to vreme nastao je i Kamerni koncert koji je poručio Mstislav Rostropovič i premijerno ga izveo u Moskvi, dok je Gudački kvartet broj 1, 1965. godine dobio nagradu Princa Renijea Trećeg. Dela nastala sedamdesetih godina, markiraju period povratka neoklasičnim osnovama uz mnogo inventivniju upotrebu instrumenata i intrumentalnih grupa. Jasna i koncizna struktura delova forme podržava neomodalni harmonski jezik.

Urednica Sanja Kunjadić

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се