Umetnost sviranja čembala

U sedmoj emisiji iz ciklusa koji priređujemo povodom tristote godišnjice od objavljivanja didaktičkog izdanja Umetnost sviranja čembala Fransoa Kuprena slušate kompozicije Kuprena i Šarla Noblea

Kuprenova Dvanaesta svita, poslednja iz Druge sveske komada za čembalo, objavljene 1717. godine, zanimljiva je zarad kombinovanja mitološke tematike sa intimnim prizorima doma i porodice. Tako pored komada „Atalanta” i „Koribanti”, inspirisanih grčkom mitologijom, pronalazimo komade „Prelja”, „Intima”, i slične vinjete domaće, idilične atmosfere. Ova dva tematska kruga karakteristična su za francusku umetnost prve polovine XVIII veka, ali su po pravilu čvrsto žanrovski omeđena i ne pojavljuju se združeno. Iz ovog aspekta možda treba tumačiti i naslov prvog komada ove svite – „Uparenost”.

Kompozitor, čembalista i orguljaš Šarl Noble, rođen 1715. godine, pripada jednoj od poslednih generacija francuskih majstora čembala. Sredinom XVIII veka bio je aktivan kao izvođač u Parizu, pre svega u Operi, ali i u nekoliko crkava, te kao pedagog. Iz njegovog opusa izdvaja se Zbirka novih komada za čembalo, koju je autor publikovao 1757. godine, a koju odlikuje tehnička veština, ali i konzervativni idiom. Druga svita iz ove zbirke započinje komadom koncipiranim kao omaž drugom kompozitorovom instrumentu – orguljama, a nastavlja se promenadnom slikom pariskog predgrađa Sen Klu. Svita sadrži i nekoliko karakternih komada koji podražavaju nacionalne stilove: upečatljivi, opsežni i brzi „mađarski” komad, te završni „katalonski” stav.

Srđan Atanasovski



Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се