Februarske ruže, milijarde dolara i romantične komedije – šta sve znamo o Danu zaljubljenih
Na današnji dan – kada pravoslavni hrišćani praznuju Svetog Trifuna, kao deo zapadne tradicije, obeležava se Dan zaljubljenih ili Sveti Valentin. Dan koji slavi iskrenu ljubav, osim što je prilika za pisanje ljubavnih pisama i gledanje romantičnih komedija, podrazumeva i povećanje potrošnje i velike gužve u pojedinim radnjama. Prema nekim izvorima, ima istoriju koja datira još od rimskih festivala plodnosti.

Srpska pravoslavna crkva i vernici proslavljaju Svetog Trifuna, hrišćanskog velikomučenika iz trećeg veka, koji je u srpskom narodu poznat i kao zaštitnik vinogradara i vinara, dok se prema zapadnoj tradiciciji obeležava dan Svetog Valentina. Mnogi znaju da je Dan zaljubljenih dobio ime po Svetom Valentinu. Ali da li ste znali da zapravo postoje dva Sveta Valentina? Niko sa sigurnošću ne zna da li je praznik prvobitno slavio Svetog Valentina iz Rima ili Svetog Valentina iz Ternija, Obojica su stradala zbog svojih uverenja.
Legende kažu da je Sveti Valentin iz Rima bio sveštenik koji je prkosio zabrani rimskog cara Klaudija Drugog da se vojnici venčavaju, i nastavio da u tajnosti venčava parove. Druge priče kažu da je Sveti Valentin pomogao hrišćanima da pobegnu iz rimskih zatvora, i da se zaljubio u ćerku jednog tamničara, potpisavši joj ljubavno pismo sa: „Tvoj Valentin“.
Dan zaljubljenih ima svoje korene i u drevnim paganskim festivalima. Jedan od njih je festival plodnosti koji se slavio 15. februara u starom Rimu, a svetkovina je bila posvećena rimskom bogu poljoprivrede Faunu i osnivačima Rima Romulu i Remu. Slavilo se žrtvovanjem životinja.
Tradicija darivanja cveća za Dan zaljubljenih datira još iz 17. veka
Davanje crvenih ruža danas je možda očigledan romantični gest, ali nije uvek bio. Krajem 18. veka ledi Montagi je bila supruga britanskog ambasadora u Turskoj. Pogrešno je razumela lokalni običaj korišćenja rimovanih reči za prenošenje tajnih poruka i mislila je da samo cveće koje se koristi u rimama predstavlja tajno značenje. Ova ideja o „jeziku cveća“ prenela se i po Evropi, gde specifično cveće predstavlja vrstu osećanja ljubavi, mržnje, žaljenja i još mnogo toga. Vremenom su se crvene ruže sve više povezivale sa romantikom.
Gotovo 250 miliona ruža se uzgaja u pripremi za Dan zaljubljenih svake godine. Iako mnogi crvene ruže uzimaju „zdravo za gotovo" kao osnovni proizvod za Dan zaljubljenih, ruže zapravo u mnogim delovima sveta ne rastu po februarskom vremenu jer je previše hladno.
Umesto toga, milioni cvetova se uzgajaju širom sveta i isporučuju u SAD i druge države, posebno za 14. februar. Većina ruža koje poklanjamo za Dan zaljubljenih dolazi iz Ekvadora, Kenije i Kolumbije.
Boja cveta data na Dan zaljubljenih ima značenje. Dok crvena ruža tradicionalno simbolizuje ljubav, druge boje poput tamno ružičaste, ljubičaste ili bele — koje simbolizuju sreću, kraljevstvo i simpatiju — takođe se mogu dati na ovaj praznik.
Amerikanci među najvećim trošadžijama za poklone
Prema Nacionalnoj fondaciji za maloprodaju, Amerikanci su 2023. potrošili skoro 26 milijardi dolara na poklone za Dan zaljubljenih. Procena je da svaki građanin u proseku potroši 193 dolara za Dan zaljubljenih.
Amerikanci takođe pošalju 145 miliona čestitki za Dan zaljubljenih svake godine. Time je Dan zaljubljenih drugi najveći praznik za razmenu čestitki posle Božića u SAD.
A takođe, iako zvuči neobično, ljudi u SAD, gde 14. februar ima veliki značaj, troše milione dolara na poklone za svoje ljubimce.
U oko 27,6 miliona američkih domaćinstava psi-ljubimci su dobili poklone za Dan zaljubljenih 2020. godine, a više od 17,1 miliona je kupilo poklone za svoje mačke. Sve u svemu, američka domaćinstva potrošila su oko 751,3 miliona dolara na poklone za svoje ljubimce na Dan zaljubljenih.
Slatkiši su najpopularniji poklon
Prema Nacionalnoj maloprodajnoj federaciji SAD, većina ljudi će pokloniti slatkiše i čestitke svojim ljubavima, iako će mnogi potrošiti novac i na cveće, poklon kartice i odeću.
S druge strane, najveći troškovi su za poklone kao što su nakit i putovanja. Amerikanci tako prema procenama potroše više od 5,5 milijardi dolara na nakit i skoro 4,4 milijarde dolara na poseban večernji izlazak povodom Dana zaljubljenih. Ovaj datum je takođe među najpopularnijima kada je reč o broju veridbi.
Praznik ljubavi prema prijateljima i deci
Mnoge latinoameričke zemlje poznaju praznik kao el dia de los enamorados (dan zaljubljenih) ili dia del amor i la amistad (dan ljubavi i prijateljstva). Iako parovi na ovaj dan razmenjuju cveće i slatkiše, fokus praznika je takođe usmeren na iskazivanje zahvalnosti prijateljima.
U Japanu je uobičajeno da samo žene daju poslastice muškarcima u životu, a kvalitet čokolade ukazuje na njihova prava osećanja, navodi Fortune. Osim toga,14. marta, tačno mesec dana kasnije, muškarci uzvraćaju proslavom sve popularnijeg tamošnjeg „Belog dana“.
Deca su na posebnom dobitku 14. februara u Sjedinjenim državama. Dan zaljubljenih se obično povezuje sa romantičnom ljubavlju i partnerstvom. Zanimljivo je da je prema anketi koju je sproveo Today show koja je ispitala 1.500 ljudi, samo 59 odsto supružnika planiralo da pokloni nešto partneru, dok je 85 odsto roditelja planiralo da svojoj deci da poklon 14. februara.
Коментари