Читај ми!

Ko je pionir srpskog vazduhoplovstva koji sa klupe posmatra ušće Save u Dunav

Pažnju prolaznika na Savskom pristaništu privlači spomen-klupa na kojoj sedi jedan bronzani momak koji, kao da je živ, mirno posmatra ušće Save u Dunav. Ko je on i čime je zaslužio da ga pamtimo?

Mnogo je aviona ostavilo svoj potpis na beogradskom nebu, ali malo ko zna čije je ime prvo urezano među oblacima. Kao član Sokolskog društva, mladi Slovenac Edvard Rusjan bavio se biciklizmom, da bi posle završene Mehaničarske škole pokazao veliko interesovanje za avione.

U to vreme, počinje da konstruiše prvu letelicu. Bio je mlad, ambiciozan i patrotski nastrojen.

„Nakon austrougarske aneksije Bosne i Hercegovine 1908. godine, Edvard Rusjan je ponudio svoje usluge Kraljevini Srbiji“, kaže Vlada Marinković, hroničar srpskog vazduhoplovstva.

Početkom septembra 1909. godine, od francuskog avijatičara Luja Blerija kupuje benzinski motor od 25 konjskih snaga i uz pomoć brata ugrađuje ga u svoj prvi avion za koji je sestra Luiđa sašila krila.

„Eda 1 bio je spreman za probni let, što se ostvarilo 25. novembra iste godine.

„Kasnije je upoznao Mihajla Merćepa, inženjera i avanturistu, sa kojim je napravio avion koji su nazvali 'Mećep-Rusijan' i kojim je uspešno leteo u Zagrebu. Za tri dana Božića, 7,8. i 9. januara, bila su zakazana tri leta u Beogradu, međutim, ovde je duvala tolika košava da nisu leteli ni 7. ni 8. januara. Veliki narod se skupio i bilo mu je žao. Prvobitno je trebalo da lete na Banjici, ali zbog ogromnog broja ljudi koji su hteli da to posmatraju, prebacili su to ovde, u Donji grad“, objašnjava Marinković.

Ništa nije moglo sprečiti ovog 24-godišnjeg momka krupnih crnih očiju zagledanih u nebo da proživi svoj san i vine se iznad Kalemegdana.

„Devetog janurara, Edvard Rusjan je odlučio da, ipak, uprkos tom snažnom vetru, leti. Poleteo je, otišao prema Savi, išao do Železničkog mosta, to je današnji stari Železnički most, okrenuo i vratio se. Sve je bilo dobro, međutim, posmatrači su primetili da se bori s vetrom. Pred samo sletanje, vetar mu je otkinuo parče krila. Pao je, bio živ još neko kratko vreme i izdahnuo je“, priča Marinković.

Politika je sutradan na jednoj i po strani pisala o ovom događaju koji će se kasnije naći i u pričama velikog Aleksandra Deroka objedinjenim u zbirci A ondak je letio jeroplan nad Beogradom.

Ostalo je zabeleženo i to da je oko 14.000 ljudi prisustvovalo sahrani našeg prvog pilota na beogradskom Novom groblju.

Neki snovi traju kratko, ali ukoliko su lepi, ostaju da žive, kao što zauvek žive ljudi koji su se svojim delima vinuli u nepregledne visine.

Jedan od njih je i Edvard Rusjan, vatreni zanesenjak i nebeski pionir.

уторак, 29. април 2025.
19° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом