субота, 03.08.2013, 19:30 -> 19:40
štampajСрбија рекордер по висини маржи
Високе марже у Србији чине храну, одећу, обућу и белу технику вишеструко скупљим него у Европи. Држава нема механизам да ограничи цене, а стручњаци сматрају да без конкуренције нема јефтинијих производа.
Марже у трговинама у Србији знатно су веће него у иностранству. Храна, одећа, обућа и бела техника код нас су вишеструко скупљи него у Европи. Трговци на храни, пићу и козметици у Србији и региону слично зарађују, а марже се крећу између 18 и 22 одсто. Мањак промета и вишак трошкова зидају цене, а држава нема механизам да их ограничи. Стручњаци сматрају да без праве конкуренције нема јефтинијих производа.
Трговачке марже су пословна тајна, а фирме не желе да се одрекну енормне зараде.
Од произвођача до потрошача роба пролази кроз руке добављача, дистрибутера и трговца.
Свако од њих угради се у цену, жели добро да заради и не обазире се на то да просечно домаћинство у Србији месечно располаже са мање од 55 хиљада динара.
У иностранству потпуно друга прича.
Најниже марже, до 10 процената, имају основни животни производи.
За увозну гардеробу и спортску опрему марже су највише. Прелазе и 400 одсто.
Распон маржи за прехрану, козметику и кућну хемију је од 14 до 44 одсто. У Србији је просек око 22 процента.
Цене у Србији су више него у иностранству делимично и због превисоких трошкова пословања, кажу у Унији послодаваца Србије.
Горан Ковачевић из Уније послодаваца Србије наводи да вага која кошта око 1.500 евра, у Србији мери 30 килограма меса дневно, а у Немачкој 130 килограма меса, што значи, каже Ковачевић, да је код нас она четири пута скупља него у Немачкој.
"Можемо рећи да ми имамо мањак промета и вишак трошкова", закључује Горан Ковачевић.
Што мања радња, то је већа маржа.
Зоран Николић из Националне организација потрошача Србије објашњава да је недостатак реалне тржишне конкуренције разлог за тако велике марже.
"Кад имамо два велика трговинска ланца која држе три четвртине српског тржишта, како очекивати било шта боље", поставља питање Николић.
Тржиште је слободно, а држава немоћна, јер не може да ограничи марже.
Државни секретар Министарства спољне и унутрашње трговине Драгован Милићевић сматра да ће марже бити на прихватљивом нивоу ако постоји изражена конкуренција.
Ако нема конкуренције, истиче Милићевић, нико неће хтети да се одрекне могуће зараде.
"Велика тржишна концентрација, концентрисана моћ у олигополским компанијама, сигурно не иду на руку смањењу маржи", напомиње државни секретар.
Према неким проценама, да би просечна трговинска фирма у Србији преживела, потребна јој је маржа од 15 одсто.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 18
Пошаљи коментар