Мариновић: Опрез приликом остављања личних података, често се ђаво крије у детаљима

Народна банка Србије обавестила је грађане о постојању лажних страница на Фејсбуку где се користи име Народне банке и лого и тражи од грађана да оставе своје податке са DinaCard картице у склопу наводних промотивних акција. Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности Милан Мариновић упозорава грађане да треба да буду опрезни када остављају своје личне податке, као и да се ретко дешава да преваранти одлуче да копирају лого неког државног органа, али да се и то догађа. Истиче да треба да провере назив сајта који им нуди промоције и тражи податке, јер "често се ђаво крије у детаљима".

Милан Мариновић каже за РТС да се с времена на време дешава да до повереника дођу притужбе грађана који су на тај начин преварени или су посумњали да могу бити преварени.

"Најчешће су добијали од оних који су користили лого и назив неког од познатих трговинских брендова, било домаћих, било из иностранства, где су такође на овај начин дакле нуђене неке погодности ако дају неке своје личне податке. Ретко се преваранти одлучају да копирају лого или искористе, фалсификују лого неког државног органа, али као што видите дешава се", каже Мариновић.

Разни су начини на које покушавају да нас преваре, било да нам узму новац или податке на друштвеним мрежама. Које су Ваше препоруке, шта треба да нам пробуди сумњу да нешто није у реду и да је могућа превара у питању?

Уколико грађани добију тако неку примамљиву понуду коју нису очекивали и која није изрекламирана већ од стране оригиналног, да тако кажем, или државног органа или неке приватне компаније, треба да провере рецимо назив тог интернет сајта, јер често се ђаво крије у детаљима, некад има нека тачка, неки зарез, неко слово вишка које разликује оригинал од фалсификата.

Ако нас, ипак, насамаре и оставимо личне податке, коме да се обратимо за помоћ? Каква је даља процедура, ко може да нас заштити? Народна банка Србије позвала је грађане који су оставили своје личне податке са картице на Фејсбук страници да се обрате банци која је издала ту картицу?

Уколико дође до нарушавања и давања података и утврди се да је реч о кривичном делу, а то јесте кривично дело, грађани треба да се обрате пре свега МУП-у, али могу да се обрате и дописом и Вишем јавном тужилаштву, Одељење за високотехнолошки криминал, а могу да се обрате и поверенику, па ће повереник да изврши провере и да проследи тим надлежним органима њихов допис, јер може да се деси и да повереник има ту надлежност ако се може утврдити са чијег сајта, са чијег интернет домена је послат, да ли је тај домен са територије Србије, па евентуално има надлежности повереника.

У току је кампања "Нека остане лично" коју спроводи повереник уз подршку Мисије ОЕБС-а у Србији, како би се грађани боље информисали о својим правима у области заштите података о личности и шта видите да је већи проблем – недовољно знање грађана о тој области или рад државе на заштити података?

Оба проблема или чак још више од та два проблема постоји због чега смо кренули у акцију. Чињеница да је свест грађана о заштити њихових личних података на веома ниском нивоу, свест грађана и других држава чланица ЕУ или држава Европе је на сличном нивоу и то показују разна истраживања, али исто тако сви руковаоци подацима, дакле не само држава и органи власти, него и компаније, правна лица, предузетници који рукују нашим подацима, обрађују их, немају довољно свести о потреби чувања тих података, потребе законитости приликом обраде података.

петак, 19. април 2024.
6° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво